Korvaukset
Lisätietoa korvauksista
Tutustu tarkemmin siihen, miten ja millä ehdoilla voit saada hyvityksen tai muuttaa matkaasi junan ollessa myöhässä yli 60 minuuttia tai meidän peruessa alkuperäisen matkasi. Löydät tältä sivulta myös tietoa siitä, mihin korvauksiin olet oikeutettu poikkeustilanteissa. Aloita valitsemalla tilanteeseesi sopiva korvauslomake alla olevasta valikosta.
Mistä voit hakea korvausta?
Olet oikeutettu korvaukseen, jos junasi myöhästyi vähintään 60 minuuttia lipussa näkyvästä saapumisajasta määräasemalle. Jos olet saanut tiedon junan myöhästymisestä ennen lipun ostoa, et voi saada myöhästymiskorvausta.
Junien kulkutiedot tallentuvat Väyläviraston ylläpitämään järjestelmään ja myöhästymiskorvaukset perustuvat järjestelmästä saataviin tietoihin.
Korvauksen määrä lasketaan seuraavasti:
- 25 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään tunnin myöhässä
- 50 % lipun hinnasta, jos juna on vähintään kaksi tuntia myöhässä
- Onko sinulla kausilippu? Korvaussuma lasketaan
kausilipun matkakohtaisesta hinnasta.
Korvaussummat perustuvat EU:n rautatievastuuasetukseen. Hyvitys tehdään koko junalipun hinnasta, mutta peruutusturvan hintaa ei palauteta. Huomaa kuitenkin, että emme maksa alle neljän euron korvaussummia.
Jos junasi on vähintään 60 minuuttia myöhässä, etkä ole vielä aloittanut matkaasi:
- Voit perua lippusi kokonaan ja saat siitä rahat takaisin.
- Voit muuttaa lippusi matkustusaikaa (lähtöpäivä ja -aika) ilman erillisiä kustannuksia. Uuteen matkaan sovelletaan samoja matkustusehtoja, kuin alkuperäiseen matkaan.
Jos junasi on vähintään 60 minuuttia myöhässä, ja olet jo ehtinyt aloittaa matkasi:
- Voit muuttaa loppumatkasi aikataulua ilman lisäkustannuksia siten, että pääset perille mahdollisimman nopeasti. Uuteen matkaan sovelletaan samoja matkustusehtoja kuin alkuperäiseen matkaan.
- Voit siirtää matkasi myöhempään ajankohtaan ilman sinulle aiheutuvia lisäkustannuksia. Uuteen matkaan sovelletaan samoja matkustusehtoja kuin alkuperäiseen matkaan.
- Voit keskeyttää matkasi, jolloin hyvitämme sinulle tekemättä jääneen loppumatkan. Jos jo tehdystä matkasta ei ole sinulle hyötyä alkuperäisten suunnitelmiesi takia, korvaamme sinulle koko ostamasi lipun hinnan ja paluumatkan lähtöpaikkaasi.
Voit tehdä muutoksen:
- puhelimitse asiakastukeemme soittamalla (0100 3232 (0,06 €/min + mpm/pvm, ma-pe klo 5–22 ja la-su klo 7-22))
- vr.fi:n tai VR Matkalla -sovelluksen chatin kautta.
Voit hakea korvausta myöhästymisestä tai junavuoron peruuntumisesta, jos matkustat VR:n lähiliikenteen alueen kausilipulla.
Korvauksen määrä lasketaan seuraavasti:
- 14–30 päivän kausilipun hinnasta korvataan 20 %, jos kyseessä olevan kalenterikuukauden aikana lähijunista yli 10 prosenttia on ollut yli 10 minuuttia myöhässä tai peruttu ja yksikin lipun voimassaolopäivä osuu kyseiselle ajalle.
- Yli 30 päivän kausilipuista korvataan 20 prosenttia 30 päivän kausilipun hinnasta, jos kyseessä olevan kalenterikuukauden aikana lähijunista yli 10 prosenttia on ollut yli 10 minuuttia myöhässä tai peruttu ja yksikin lipun voimassaolopäivä osuu kyseiselle ajalle.
Jos junavuorosi on peruttu, voit:
1. hakea lipun hinnan palauttamista tekemättä jääneestä matkasta sekä mahdollisesta paluumatkasta
2. jatkaa matkaa mahdollisimman pian vastaavin ehdoin, kun olemme uudelleen reitittäneet sinut
3. muuttaa lippusi lähtöpäivää ja -aikaa ilman erillisiä kustannuksia. Uuteen matkaan sovelletaan samoja matkustusehtoja, kuin alkuperäiseen matkaan.
Voit tehdä muutoksen:
- asiakastuen kautta puhelimitse (0100 3232 (0,06 €/min + mpm/pvm, ma-pe klo 5–22 ja la-su klo 7-22)).
- chatin kautta
- itsepalvelussa vr.fi:ssä tai VR Matkalla -sovelluksessa, jolloin muutoksesta tulee sinulle aluksi maksettavaksi muutoskulut, mutta hyvitämme ne sinulle jälkeenpäin. Voit täyttää korvauslomakkeen aiheutuneista kuluista.
Kohdassa 2 sinulla on oikeus viivästyskorvaukseen. Jos olet muuttanut lippusi kohdan 3 mukaisesti, et voi saada viivästyskorvausta alkuperäisen junavuoron viivästymisestä.
Hae yllä mainittuja korvauksia täältä.
Jos junavuoro on peruttu, saatamme tarjota vaihtoehtoisen kuljetuksen (esim. bussi tai taksi). Saatamme ohjata sinut käyttämään taksia, jos sillä vältetään suurempi taloudellinen vahinko tai mikäli julkista liikennettä ei enää ole. Jos matka ei voi jatkua samana päivänä, hankimme sinulle kohtuullisen majoituksen ja sinne tarvittavan kuljetuksen.
Jos peruimme jatkoyhteytesi tai myöhästyit jatkoyhteydestäsi aiemman junavuoron myöhästymisen takia:
- Voit matkustaa määränpäähäsi seuraavalla junalla. Voit käyttää alkuperäistä lippuasi myös uuteen junavuoroon eikä sinulle aiheudu lisäkustannuksia. Uuteen matkaan sovelletaan samoja matkustusehtoja kuin alkuperäiseen matkaan.
- Voit uudelleen reitittää matkasi myöhempään ajankohtaan ilman lisäkustannuksia. Uuteen matkaan sovelletaan samoja matkustusehtoja kuin alkuperäiseen matkaan.
- Voit keskeyttää matkasi, jolloin hyvitämme sinulle tekemättä jääneen loppumatkan. Jos jo tehdystä matkasta ei ole sinulle hyötyä alkuperäisten suunnitelmiesi takia, korvaamme sinulle koko ostamasi lipun hinnan ja paluumatkan lähtöpaikkaasi.
Voit tehdä muutoksen:
- puhelimitse asiakastukeemme soittamalla (0100 3232 (0,06 €/min + mpm/pvm, ma-pe klo 5–22 ja la-su klo 7-22))
- vr.fi:n tai VR Matkalla -sovelluksen chatin kautta.
Voit hakea korvausta, jos sinulle on aiheutunut ylimääräisiä kuluja junamatkasi myöhästymisen takia tai junamatkasi aikana sinulle sattui henkilövahinko tai matkatavarasi vahingoittui.
Huomaathan, että korvauksen saaminen edellyttää kuittikopioiden liittämistä korvaushakemukseen.
Myöhästymisestä aiheutuneet lisäkulut
- Korvaamme myöhästymisestä aiheutuneita lisäkuluja enintään 5 000 euroa.
- Saatamme ohjata sinut käyttämään taksia, jos sillä vältetään suurempi taloudellinen vahinko tai mikäli julkista liikennettä ei enää ole.
- Jos myöhästyminen on odotettavissa ja voit varautua siihen etukäteen, emme maksa korvauksia lisäkuluista. Tällaisia ovat esimerkiksi säästä aiheutuvat myöhästymiset.
- Emme ole korvausvelvollisia, jos olemme pyrkineet välttämään sen, että sinulle koituisi vahinkoa myöhästymisestä.
- Emme maksa korvauksia, jos tapahtuma on ollut meidän vaikutusmahdollisuuksiemme ulkopuolella. Tällaisia ovat esimerkiksi onnettomuudet, ilkivalta ja ratainfran viat.
- Olemme korvausvelvollisia muille kuin matkustajille ainoastaan, jos viivästyminen on johtunut meidän tahallisuudesta tai tuottamuksesta.
- Sinun tulee varata riittävästi aikaa määränpäässä kulkuneuvosta toiseen siirtymiseen.
- Korvaamme yöpymisestä aiheutuneita kustannuksia vain, kun olemme osoittaneet tarpeen yöpyä kohteessa myöhästymisen johdosta.
Ravintolapalvelut
Voit hakea korvausta mikäli ateriatilauksessasi ilmeni ongelmia
Matkatavaravahingot
Voit hakea korvausta, jos matkatavarasi katosi tai vahingoittui junamatkasi aikana meidän takiamme. Matkatavaravahinkojen korvaushakemukset käsitellään tapauskohtaisesti. Voit lukea lisätietoja matkustusehdoista.
Henkilövahingot
Voit hakea korvausta junamatkalla sattuneesta henkilövahingosta, jos vahinko on aiheutunut esimerkiksi junan äkkijarrutuksesta tai muusta junan kulkuun liittyvästä tilanteesta. Korvaushakemukset käsitellään tapauskohtaisesti. Lue lisätietoja matkustusehdoista.
Hae korvaustaVoit hakea korvausta ostamastasi lisämaksullisesta paikasta, jos jouduit esimerkiksi junan kalustomuutoksen takia istumaan eri paikalla. Hyvitämme sinulle lisämaksullisen paikan hinnan.
Hae korvaustaVoit hakea korvausta, jos olet ostanut junalipun, mutta sitä ei toimitettu tai ostos epäonnistui. Odotathan muutaman pankkipäivän ennen korvaushakemuksen tekoa, pyrimme palauttamaan lippurahat takaisin mahdollisimman pian sille maksutavalle, jolla maksoit lippusi. Täytä hakemus siis vasta muutaman päivän päästä ostoksesta.
Korvauksen hakemisen yhteydessä tarvitsemme tietoja epäonnistuneesta ostotapahtumasta, jotta voimme tunnistaa tapahtuman. Tunnistavia tietoja voivat olla:
- verkkopankista löytyvä ostotapahtuman maksuviite
- kopio kuitista
- kuvakaappaus veloitetusta maksusta verkkopankistasi
Vastuualueet
Junamatkustukseen liittyvät vastuualueet jakautuvat VR:n, HSL:n, Väyläviraston ja Fintrafficin kesken.
Anna palautetta HSL:lle
VR ja HSL vastaavat junista ja junien palveluista, kuulutuksista junassa ja lipunmyynnistä. HSL vastaa pääkaupunkiseudun sisäisestä junaliikenteestä.
Anna palautetta HSL:lle, Avataan uudessa välilehdessäAnna palautetta Väylälle
Väylä vastaa rataverkosta, rataverkon kunnossapidosta ja laiturialueista.
Anna palautetta Väylälle, Avataan uudessa välilehdessäAnna palautetta Fintrafficille
Fintraffic huolehtii laiturinäytöistä, kuulutuksista asemilla ja liikenteenohjauksesta.
Anna palautetta Fintrafficille, Avataan uudessa välilehdessäAnna palautetta meille!
Mielipiteesi on meille tärkeä. Kerro, miten voimme tehdä junamatkastasi entistäkin sujuvamman. Näin autat meitä kehittämään toimintaamme ja parantamaan palveluitamme.
Ota yhteyttä asiakaspalveluun
Jäikö jokin mietityttämään?
Henkilökuntamme on aina apunasi junissa ja asemilla. Jos tarvitset apua ja neuvoja jo ennen matkaa, älä epäröi ottaa yhteyttä.
Ota yhteyttä