Asiakaspalvelu
Moi! Tältä sivulta löydät yhteystietomme ja vastaukset yleisimpiin kysymyksiin. Me olemme täällä sinua varten.
Kirjaudu sisään ja tee muutoksia lippuusi helposti
Tiesithän, että kirjautumalla sisään voit helposti tehdä muutoksia lippuusi VR Matkalla -sovelluksessa tai vr.fi:ssä? Jos ostit lippusi kirjautumatta, voit lisätä sen tilillesi käyttämällä lipun tilaus- ja viitenumeroa.
Kirjaudu sisään tai luo tunnusChattaa kanssamme VR Matkalla -sovelluksessa
Palvelemme sinua sovelluksessaSaat meihin kätevästi yhteyden myös VR Matkalla -sovelluksesta löytyvän chatin kautta. Löydät chatin VR Matkalla -sovelluksen etusivulta, ”asiakaspalvelu”-otsikon alta.
Kaukoliikenteen kertalipun muutokset ja peruutukset
Muuta lippuasi sovelluksessa tai vr.fi:ssä
Jos olet tehnyt lippuostoksesi VR Matkalla -sovelluksessa tai sisäänkirjautuneena vr.fi:ssä, voit muuttaa matkasi ajankohtaa helposti itse sovelluksessa ja vr.fi:ssä. Voit myös lisätä kirjautumatta ostetun lippusi VR-tilillesi VR Matkalla -sovelluksessa. Itsepalveluna aktivoitu lippu katsotaan käytetyksi, eikä sitä ole enää mahdollista muuttaa tai peruuttaa.
Matkan uusi ajankohta
Voit muuttaa matkan ajankohtaa vain myynnissä olevalle kaudelle, eli 15.6.2025 asti. Yöjunissa (muissa kuin auton sisältävissä tilauksissa), pätee sama sääntö ja ne ovat myynnissä 13.12.2025 asti.
Muuta lippusi ottamalla yhteyttä asiakastukeen
Voit myös soittaa asiakastukeemme 0100 3232 (hinta 0,06 €/min + mpm/pvm), tai muuttaa lipun palvelupisteellämme Helsingin tai Tampereen rautatieasemalla.
Hintaerot lipuissa
Jos vaihdat lipun kalliimpaan junavuoroon, hinnan erotus peritään muutoksen yhteydessä. Erotusta halvempaan lippuun ei hyvitetä rahana eikä hinnanhyvityksenä.
Miten voimme olla avuksi?
Voit hakea korvausta esimerkiksi seuraavissa tapauksissa:
- Kaukojunamatkasi myöhästyi vähintään 60 minuuttia.
- Myöhästyminen aiheutti sinulle ylimääräisiä kuluja.
- Junamatkasi aikana sinulle aiheutui huomattavaa vahinkoa.
- Sinulla on lähiliikenteen kausilippu ja lähijunat ovat myöhästyneet merkittävästi.
Tutustu alla olevasta linkistä oikeuksiisi poikkeustilanteissa ja täytä tilanteeseesi sopiva korvauslomake.
Lisätietoa korvauksistaKaukoliikenteen kertalipun muutokset
Jos olet ostanut lippusi kirjautuneena:
Voit tehdä muutoksen helpoiten itse VR Matkalla -sovelluksen kautta tai vr.fi:ssä.
Jos olet ostanut lippusi kirjautumatta:
Voit luoda tunnuksen ja lisätä kirjautumatta ostetun lippusi käyttäjätilillesi. Tarvitset tähän lipun tilaus- ja viitenumeron. Lipun lisäämisen jälkeen voit tehdä muutoksia itsenäisesti.
Voit myös muuttaa lippusi soittamalla asiakastukeemme: 0100 3232 (0,06 €/min + mpm/pvm, ma-pe klo 5–22 ja la-su klo 7-22).
Muutosmaksu on 5,00 €/lippu. Jos vaihdat lipun kalliimpaan junavuoroon tai matkustusluokkaan, hinnan erotus peritään muutoksen yhteydessä. Erotusta halvempaan lippuun ei hyvitetä. Lue lisää kertalipun muutosehdoista.
Ajoneuvopaikan muutokset
Auto- tai moottoripyöräpaikan muutokset voit tehdä viimeistään 72 h ennen matkaa. Lue lisää ajoneuvopaikan muutos- ja peruutusehdoista.
Kaukoliikenteen kertalipun peruutus
- Jos olet ostanut lipun oston yhteydessä peruutusturvan, saat lipustasi rahat takaisin, kun perut lippusi ennen junan lähtöä. Voit perua lippusi kirjautumalla vr.fi:hin tai VR Matkalla -sovellukseen, tai oheisen peruutuslomakkeen avulla.
- Lipun peruuttamisesta ei saa hyvitystä ilman lipunoston yhteydessä lunastettua peruutusturvaa. Tutustu peruutusturvaan, Avataan uudessa välilehdessä.
Lisää kirjautumatta ostettu lippu VR-tilillesi tehdäksesi muutoksia lippuusi itsenäisesti. Tarvitset tätä varten vain lipun tilaus- ja viitenumeron.
Lue lisääEsteetön junamatkustaminen -sivulta löydät tietoa mm. rautatieasemien avustamispalveluista, apuvälineiden kuljettamisesta junissa, junien esteettömyydestä ja junaliikenteen poikkeustilanteissa toimimisesta.
Saat aina apua myös soittamalla esteettömän matkustuksen palvelunumeroon 0800 188 822 (esteettömän matkustamisen asiat, maksuton numero). Jos soitat ulkomailta, voit soittaa asiakastukinumeroomme +358 100 3232 (pvm).
Palvelemme sinua myös viittomakielellä. Kurkkaa tarkemmat ohjeet ja aukioloajat alempaa tältä sivulta.
Esteetön junamatkustaminenJuniin ja asemille unohtuneista löytötavaroista huolehtii Lost & Found Finland Oy, Avataan uudessa välilehdessä: 0600 41 006 (voit tarkistaa puhelun hinnan Lost & Found Finland Oy:n sivuilta).
Myös HSL-alueen juniin ja muihin liikennevälineisiin jäävät löytötavarat toimitetaan Lost & Found Finland Oy:lle.
Korvaavien bussien löytötavaroita voit kysyä suoraan liikennöitsijältä. Liikennöitsijän saat selville olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme 0600 41 900 (3,55 € / vastattu puhelu + pvm/mpm).
Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Ota meihin yhteyttä.
Asiakastuki
Ota yhteys asiakastukeen puhelimitse muuttaaksesi ja peruuttaaksesi lippuja: Saat myös tietoa junien kulusta häiriötilanteissa ja apua itsepalvelukanavien käyttöön.
- Puh. 0100 3232 (hinta 0,06 €/min + mpm/pvm), jonotus on maksullista
- Palvelemme ma-pe klo 5–22 ja la-su klo 7-22
- Jos soitat ulkomaisesta liittymästä, asiakastukemme numero on +358 923 192 902
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelusta voit ostaa lippuja ja tiedustella aikatauluja ja hintoja.
- Puh. 0600 41 900 (3,55 € / vastattu puhelu + pvm/mpm)
- Palvelemme ma-pe klo 5–22 ja la-su klo 7-22
-
Jos soitat ulkomaisesta liittymästä, asiakaspalvelumme numero on +358 923 192 902
Esteettömän matkustuksen palvelunumero
Saat apua esteetöntä junamatkustamista koskeviin kysymyksiin.
- Puh. 0800 188 822
- Palvelemme ma-pe 5-22 sekä la-su 7-22.
- Puhelu on maksuton.
Saat palvelua myös viittomakielellä soittamalla meille Chabla-sovelluksen kautta.
- Chabla 0800 180 055 (pvm/mpm). Palvelemme arkisin klo 8–16.
- Tutustu Chablaan., Avataan uudessa välilehdessä
Chat
Vastaamme kysymyksiisi chatissa. Chat avautuu automaattisesti sivuston oikeaan alareunaan. Jos chat ei aukea, tarkista että olet hyväksynyt sivustomme evästeet, Avataan uudessa välilehdessä.
Voit chatata kanssamme arkisin klo 6–00 ja viikonloppuisin 9–00.
Yritykset ja ryhmät
Yrityspalvelut
Moi työnantaja! Kiva että olet täällä. Meillä on sinua varten erillinen yrityspalvelut-sivu, jossa voit tutustua yrityspalveluihimme. Autamme sinua mielellämme myös yritysasiakaspalvelun kautta:
- Puh. 0600 199 55 (2,03 €/vastattu puhelu + pvm).
- Palvelemme arkisin klo 7–20.
Ryhmät
Oletko lähdössä ryhmämatkalle? Lue lisää palveluistamme ryhmille tai pyydä tarjousta ryhmämyynnistä.
Soita ryhmämyyntiin:
- Puh. 0600 19009 (hinta 2,03 € / vastattu puhelu + pvm).
- Palvelemme ma–to klo 10–15
Tavoitat meidät myös somessa
Asiakaspalvelumme on apunasi somekanavissa ma–pe klo 6–22 ja la–su sekä arkipyhinä klo 8–18. Jos asiasi koskee olemassa olevaa lipputilausta tai vaatii tarkempia henkilötietoja, otathan yhteyttä yksityisviestillä.
Millainen lippu sinulle sopii?
Lue lisää eri lipuistamme ja valitse sinulle parhaiten sopiva lippu. Samalla voit kurkata myös eri lippujen lisätiedot, alennusluokat ja ehdot. Tarvittaessa autamme sinua lipputuotteen valitsemisessa.
Tapahtuma tiedossa?
Jos olet järjestämässä tapahtumaa ja olisit kiinnostunut yhteistyöstä kanssamme tai haluaisit lisätietoa liikennejärjestelyistä, voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen tapahtumat(a)vr.fi.
Palautteet
Junamatkustukseen liittyvät vastuualueet jakautuvat VR:n, HSL:n, Väyläviraston ja Fintrafficin kesken.
Anna palautetta HSL:lle
VR ja HSL vastaavat junista ja junien palveluista, kuulutuksista junassa ja lipunmyynnistä. HSL vastaa pääkaupunkiseudun sisäisestä junaliikenteestä.
Anna palautetta HSL:lle, Avataan uudessa välilehdessäAnna palautetta Väylälle
Väylä vastaa rataverkosta, rataverkon kunnossapidosta ja laiturialueista.
Anna palautetta Väylälle, Avataan uudessa välilehdessäAnna palautetta Fintrafficille
Fintraffic huolehtii laiturinäytöistä, kuulutuksista asemilla ja liikenteenohjauksesta.
Anna palautetta Fintrafficille, Avataan uudessa välilehdessäAnna palautetta meille!
Mielipiteesi on meille tärkeä. Kerro, miten voimme tehdä junamatkastasi entistäkin sujuvamman. Näin autat meitä kehittämään toimintaamme ja parantamaan palveluitamme.