Saavutettavuusseloste
Mitä saavutettavuusseloste koskee?
Löydät tältä sivulta sekä VR:n verkkosivustoa vr.fi:tä että VR Matkalla -sovellusta koskevat saavutettavuusselosteet. Saavutettavuusselosteessa summataan digitaalisten palveluidemme saavutettavuuden tila sekä kerrotaan osa-alueista, joita kehitämme.
Kehitystyömme saavutettavuuden suhteen
Kiinnitämme uusien digitaalisten palveluidemme kehityksessä erityistä huomiota saavutettavuuteen. Kaikki ovat tervetulleita junaan, joten haluamme tuoda myös digitaaliset palvelumme kaikkien saataville, huomioiden asiakkaidemme erilaiset käyttäjätarpeet.
Tavoitteemme on tarjota hyvää palvelua kaikille käyttäjille laitteesta riippumatta, ja huomioimme myös ruudunlukijat sekä näppäimistöavusteisen käytön. Teemme jatkuvaa kehitystyötä saavutettavuuden eteen.
Mikäli havaitset palveluissamme epäkohtia tai kehitystarpeita, voit lähettää meille palautetta ja parannusehdotuksia.
VR.fi -sivuston saavutettavuusseloste
Tämä seloste koskee VR Matkalla -mobiilisovellusta, joka on ollut saatavilla helmikuusta 2019 lähtien. Tämä seloste on laadittu 11.12.2019. Tämän digipalvelun saavutettavuuden on arvioinut Siteimprove, jonka avustuksella palvelua kehitetään jatkuvasti saavutettavammaksi. Sivuston saavutettavuutta kehitetään jatkuvasti. Selosteen viimeisin tarkistuspäivämäärä 16.6.2022.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
VR:n verkkosivusto vr.fi täyttää kriittiset saavutettavuusvaatimukset.
Ei-saavutettava sisältö
Alla mainittu sisältö ei ole WCAG-kriteerien mukaan saavutettava seuraavista syistä:
- Verkkosivustolla esitettävä vaunukartta ei ole käytettävissä näkövammaisten ruudunlukijoiden avulla. Matkustaja voi kuitenkin valita tietyt paikkatyypit (esimerkiksi pyörätuolipaikka, lemmikkipaikka jne.) erillisestä paikkatyypin valinnasta, joka täyttää vaatimukset. Paikan voi varata myös puhelimitse VR:n asiakaspalvelun kautta. Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty: 2.1.1 Näppäimistö A
- Joillekin sivuille upotetut kolmannen osapuolen iframe-sisällöt ei ole saavutettavassa muodossa ruudunlukijoille. Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty: 2.1.1 Näppäimistö A
- Voit antaa palautetta saavutettavuudesta palautelomakkeemme kautta. Valitse palautteesi aiheeksi "muu kuin junamatkaa koskeva" ja sitten "digipalveluiden saavutettavuus". Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty: 2.1.1 Näppäimistö A
VR Matkalla -sovelluksen saavutettavuusseloste
Tämä seloste koskee VR Matkalla -mobiilisovellusta, joka on ollut saatavilla helmikuusta 2019 lähtien. Tämä seloste on laadittu 11.12.2019. Tämän digipalvelun saavutettavuuden on arvioinut Siteimprove, jonka avustuksella palvelua kehitetään jatkuvasti saavutettavammaksi. Sovelluksen saavutettavuutta kehitetään jatkuvasti. Selosteen viimeisin tarkistuspäivämäärä 16.6.2022.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
VR:n mobiilisovellus VR Matkalla täyttää kriittiset saavutettavuusvaatimukset.
Ei-saavutettava sisältö
Alla mainittu sisältö ei ole WCAG-kriteerien mukaan saavutettava seuraavista syistä:
- Mobiilisovelluksessa esitettävä vaunukartta ei ole käytettävissä näkövammaisten ruudunlukijoiden avulla. Matkustaja voi kuitenkin valita tietyt paikkatyypit (esimerkiksi pyörätuolipaikka, lemmikkipaikka jne.) erillisestä paikkatyypin valinnasta, joka täyttää vaatimukset. Paikan voi varata puhelimitse VR:n asiakaspalvelun kautta. Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty: 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
- Mobiilisovellus ei mukaudu laitteen vaaka-asentoon. Saavutettavuusvaatimukset jotka eivät täyty: 1.3.4 Asento AA
Yhteydenotto
Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille, niin teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.
Voit lähettää saavutettavuuspalautetta uudesta verkkosivustosta tai VR Matkalla -sovelluksesta osoitteeseen palautelomakkeemme kautta.
Tarjoamme tukea käyttäjille, joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa myös puhelimitse asiakaspalvelussamme numerossa 0100 3232 (hinta 0,06 €/min + mpm/pvm).
Valvontaviranomainen
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
- Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
- www.saavutettavuusvaatimukset.fi
- saavutettavuus@traficom.fi
- puhelinnumero vaihde 029 534 5000
Vr.fi ja VR Matkalla -palveluilla on Selkeästi meille -tunnus
Selkeästi meille -hanke on arvioinut verkkopalveluidemme kognitiivisen saavutettavuuden näkökulmasta. Tunnuksen myöntäminen kertoo, että haluamme edistää sitä, että verkkopalvelumme on helppokäyttöinen ja ymmärrettävä.
Tulevia saavutettavuutta parantavia muutoksia
Näihin keskitymme jatkossa.
Ruudunlukuohjelmien tukeminen
Kehitetään jatkuvasti
Interaktiivisten elementtien käsittelyä ruudunlukijoille sopivalla tavalla jatkokehitetään sekä vr.fi:ssä että VR Matkalla -sovelluksessa.
Tekstivastineet ja ruudunlukuohjelmat
Kehitetään jatkuvasti
Ruudunlukijoille tarkoitettujen avustintekstien kieliversiointia parannetaan sekä vr.fi:ssä että VR Matkalla -sovelluksessa.
Kontrastiarvojen parantaminen
KEHITETÄÄN JATKUVASTI
Interaktiivisten painike- ja linkkielementtien sekä joidenkin tekstielementtien kontrastiarvoja parannetaan VR Matkalla -sovelluksessa.