Uudistamme brändiämme – junat saavat uuden ulkoilmeen
Junien uusi, entistä raikkaampi ulkoilme viestii VR:n uudistuvasta brändistä. Ilmeen luomisessa kuunneltiin sekä matkustajien että henkilöstön näkemyksiä – uuden ulkoilmeen tavoitteena on edistää bränditunnettuutta ja lisätä junamatkailun suosiota.
Junien uusi, entistä raikkaampi ulkoilme viestii VR:n uudistuvasta brändistä. Ilmeen luomisessa kuunneltiin sekä matkustajien että VR:n henkilöstön näkemyksiä – uuden ulkoilmeen tavoitteena on edistää bränditunnettuutta ja lisätä junamatkailun suosiota.
VR:n junat saavat uuden ulkoilmeen, joka sopii yhtiön uudistuvaan brändiin. Ilmeuudistus tukee yhtiöön liitettäviä mielikuvia edelläkävijyydestä, iloisuudesta ja viihtyisyydestä. VR:n brändin tavoitteena on olla matkustajille kuin ystävä – helposti lähestyttävä, rento ja opastava matkakumppani, jonka junissa jokainen matkustaja kokee olonsa tervetulleeksi omana itsenään.
VR:n vihreää väriä nähdään tulevaisuudessa junien keuloissa ja kyljissä entistä enemmän, vauhdikkaisiin raitoihin yhdistettynä. Junien ilme on aiempaa pirteämpi ja dynaamisempi.
”Halusimme ilmeen, joka linkittyy VR:n tunnistettaviin brändielementteihin, kuten vihreään värimaailmaan, mutta on samalla rohkea ja energinen”, sanoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula. Junien ulkoilme on VR:n näkyvin brändielementti. Siksi ilmeen tulee muodostaa hyvä, yhtenäinen kokonaisuus digitaalisten palvelukanavien ja fyysisen junaympäristön, esimerkiksi junien sisustuksen kanssa.
Iso ja liikkuva kohde asettaa erityisvaatimuksia designille
Junien pitää näyttää hyvältä eri etäisyyksiltä katsottuna: kiitämässä kaukana maisemassa ja lähietäisyydeltä asemalaiturilla, kun matkustaja astuu junaan. Ilmeen suunnittelussa oli myös tärkeää huomioida junan erilaiset muodot, hyödyntää niitä ja tuoda linjakkuutta kookkaaseen kulkuvälineeseen.
”Ilmeessä on hyödynnetty vain yhtä vihreää väriä, mutta vaakaraitojen leveyden muutos muodostaa eri vihreän sävyjä varsinkin kaukaa katsottuna. Samalla se synnyttää vahvan liikkeen tunnun”, Pentagon Designin designjohtaja Sauli Suomela sanoo.
Pentagon Designin suunnittelemassa ilmeessä on otettu huomioon myös saavutettavuus ja tarpeet matkustajien opastamiselle.
Ulkoilmeen suunnittelussa kuunneltiin sekä matkustajien että VR:n henkilökunnan odotuksia, toiveita ja mielikuvia. Kevään 2024 aikana järjestettiin asiakas- ja henkilökuntatyöpajoja, joissa osallistujat pääsivät arvioimaan vaihtoehtoisia junailmeitä ja vaikuttamaan kehitykseen.
Uuden ilmeen haku käynnistyi syksyllä 2023, kun VR ja muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamo järjestivät ideakilpailun junien uuden ulkoilmeen löytämiseksi. Kilpailun voittajatyö ja yleisön suosikki toteutettiin alkukesällä 2024 kahteen InterCity-junavaunuun. Kilpailu viitoitti tietä lopullisen junailmeen suunnittelulle.
Uusi ulkoilme käyttöön vaiheittain
Nykyinen kauko- ja lähijunien ulkoasu on ollut käytössä jo vuodesta 2010 saakka. Myös uusi ilme on suunniteltu kestämään aikaa ja palvelemaan useammalla vuosikymmenellä.
Ensimmäiseksi uusi ulkoilme tulee käyttöön VR:n uusissa junakalustoissa: yrityskaupan myötä hankituissa kaukojunissa Ruotsissa, Suomeen tulevissa lähijunissa, jotka saapuvat koeajoihin vuonna 2025 ja aloittavat matkustajaliikenteessä vuonna 2026, makuu- ja autovaunuissa, jotka tulevat käyttöön vuonna 2025 sekä vuoden 2025 lopussa liikenteeseen palaavissa, aiemmin Allegro-nimellä tunnetuissa SM6-junissa.
Nykyisen kaluston ulkoilme tullaan muuttamaan asteittain, samanaikaisesti junien sisäilmeuudistuksen kanssa. Uuden ulkoilmeen käyttöönotto nykyisessä junakalustossa vie useita vuosia, koska yhteen junavaunuun tehdään kerralla mahdollisimman paljon uudistuksia ja ilmeuudistus toteutetaan niin, ettei se vaikuttaisi junaliikenteen laajuuteen.
Kuva on havainnekuva VR:n junien uudesta ulkoilmeestä.