Yhtenäistämme lipunmyynnin palvelumaksuja 3.3. lähtien
3.3. lähtien otamme käyttöön aiempaa yhtenäisemmän palvelumaksun lipunmyynnissä. Muutokset koskevat lipunmyyntiautomaattejamme, R-kioskeilla myytäviä lähiliikenteen lippuja sekä puhelinpalveluamme. Palautamme palvelumaksut myös lipunmyyntipisteille. Lipunmyyntipisteiden palvelumaksut poistettiin väliaikaisesti vuonna 2023 toteutetun järjestelmäpäivityksen myötä. Vr.fi:stä ja VR Matkalla -sovelluksesta ostettuihin lippuihin ei lisätä palvelumaksua.
Palvelumaksu kattaa palveluiden ylläpitokuluja ja tarkoituksemme on yhtenäistää hinnoitteluperusteita. Lipunmyyntiautomaateista ostettuihin lippuihin lisätään 0,50 euron palvelumaksu. R-kioskeilla palvelumaksu yhtenäistetään siten, että 1 euron palvelumaksu peritään jatkossa myös lähiliikenteen lipuista. Palvelumaksu on ollut käytössä R-kioskeilla kaukoliikenteen lipuissa. Euron palvelumaksu tulee käyttöön myös puhelinpalveluumme, josta peritään lisäksi puhelumaksu 3,55 euroa + pvm/mpm.
Palvelumaksu määräytyy tilauskohtaisesti, paitsi R-kioskin kertalipuissa lippukohtaisesti Sarjalipuista tai esimerkiksi vaihdollisista matkoista veloitetaan yksi palvelumaksu. Jos asiakas ostaa kerralla useamman matkan, palvelumaksu määräytyy tilaus- ja lippumäärän perusteella riippuen varauskanavasta.
Yli 90 % kotimaan kauko- ja lähiliikenteen junalipuista myydään itsepalveluna vr.fi:ssä ja VR Matkalla -sovelluksessa. Itsepalvelukanavia on kehitetty yhdessä useiden eri asiakasryhmien kanssa, jotta kanavat olisivat mahdollisimman helppokäyttöisiä. Teemme kanaviin jatkuvasti päivityksiä ja kehitystyötä käyttökokemuksen parantamiseksi. VR Matkalla -sovelluksessa on myös mahdollista ostaa lippu toisen puolesta, ja lähettää se sähköpostitse vastaanottajalle.