Ideakilpailu
Ideakilpailu saavutti suuren suosion
Järjestimme yhdessä Ornamo ry:n kanssa elo-marraskuussa 2023 kilpailun, jossa etsimme ideoita tulevaisuuden junien visuaaliseksi ilmeeksi. Kilpailun avulla haettiin suuntaa, jolla junien visuaalisuus saataisiin vastaamaan uudistunutta brändiämme paremmin.
Ideakilpailu on herätti erittäin suurta kiinnostusta ja saimme ilahduttavan paljon kilpailuehdotuksia sekä ääniä yleisöäänestyksessä. Haluamme kiittää lämpimästi kaikkia kilpailuun osallistuneita suunnittelijoita!
Palkintolautakunta valitsi 186 ehdotuksen joukosta loppusuoralle 10 finalistityötä. Palkintolautakunta painotti arvioinnissa ennen kaikkea idean käyttökelpoisuutta ja jatkokehitysmahdollisuuksia, sillä kilpailun arvosteluperusteet olivat vaativat, ja niihin vastaaminen täydellisesti osoittautui hyvin haastavaksi.
Kilpailun voittajaksi valikoitui lopulta Aimo Katajamäen ehdotus Green Steam, jonka arviointiin voit tutustua tarkemmin alla. Nähtävillä on myös sijalle 2 tullut työ Vuodenajat raiteilla sekä yleisön suosikiksi äänestetty Suomen Metsä.
Kilpailun lopputulos
Tutustu voittajatyön Green Steam arviointiin.
Green Steam on erottuva ja brändiä uudistava taideteoksen omainen kokonaisuus, joka kantaa pitkälle tulevaisuuteen.
Voittajatyöstä palkintolautakunta löysi erityisesti seuraavia ansioita: ikonisuus, tarinallisuus ja rohkeus. Lisäksi työ on helposti skaalattavissa kaikkiin junavaunuihin ja sen nähtiin sopivan rinnakkain nykyisen ulkoilmeen kanssa pitkän uusimisvaiheen aikana. Pehmeät muodot istuvat junien ympäristöön niin kaupungissa kuin luonnon keskelläkin. Yksinkertainen ja voimakas viiva erottuu haastavissakin valaistus- ja sääolosuhteissa.
Tulevaisuudessa mahdollisten kilpailijoiden tuleminen raideliikenteeseen asetti erityistä painoarvoa voittajatyön erottuvuudelle ja rohkeudelle. Siitä on mahdollista luoda VR:n pitkälle tulevaisuuteen kantava ikoninen ratkaisu, joka henkii edistyksellisyyttä ja itsevarmuutta. Ehdotuksen ajaton viivakuvio nojaa skandinaaviseen muotoiluperinteeseen, johon kuuluu vahvasti vapaa viiva ja orgaaniset muodot. Parhaimmillaan voittajatyö asemoi VR:n markkinajohtajaksi uudessa tulevaisuuden kilpailutilanteessa.
Vaikka siveltimellä vedetyt orgaaniset muodot ovat uusi lisä VR:n ilmeeseen, ehdotus on hienovaraisesti nykyisen ilmeen mukainen. Valkoisen ja vihreän suhde on tuttua VR:n nykyisestä brändi-ilmeestä. Visuaaliset elementit ovat eri junatyyppien lisäksi sovellettavissa kiinnostavaan brändiin ja brändiviestintään.
Puutteina palkintolautakunta nostaa opastavuuden sekä lähi- ja kaukojunien erottuvuuden toisistaan. Ideakilpailussa haettiin ehdotusta jatkokehittämisen pohjaksi, ja palkintolautakunta katsoo, että kyseiset puutteet olisivat helposti korjattavissa jatkokehityksen yhteydessä.
Palkittava idea höyryn lailla kiemurtelevasta orgaanisesta viivakuviosta on rohkea, tulevaisuuteen katsova ja monipuolisesti sovellettavissa oleva kokonaisuus, josta yksityiskohtia säätämällä saadaan uskottava ja pitkäikäinen ulkoilme VR:n junille.
Green Steamin on suunnitellut graafikko ja kuvataiteilija Aimo Katajamäki, joka kertoo työstään näin: ”Green Steam ammentaa inspiraatiota junailun historiasta ja höyryjunien ajasta. Vuosikymmenien aikana musta hiili on vaihtunut vihreään sähköön, ja nyt orgaaninen kevyesti leijaileva kuvio yhdistää VR:n pitkän historian tulevaisuuden junamatkailuun.”
Voittajatyön tekijä palkittiin 30 000 € palkintosummalla. Voittajatyö on tarkoitus teipata vuoden 2024 aikana yhteen junaan.
Kilpailun voittajatyö Green Steam
2. sija ja yleisön suosikki
Koko kilpailun 2. sijalle kiri TBWA\Helsingin ehdotus Vuodenajat Raiteilla. Työryhmään osallistuivat Mikael Kivelä, Umberto Onza, Laura Paikkari, Laura Ullmann ja Joona Stedt.
Myös yleisö pääsi valitsemaan 10 finalistin joukosta oman suosikkinsa. Yleisöäänestyksessä voiton vei Aalto-yliopiston opiskelija Polina Rogovan työ Suomen Metsä, joka keräsi äänistä noin neljäsosan.
Vuodenajat Raiteilla
Palkintolautakunnan mukaan Vuodenajat raiteilla on herkkä ja kaunis kokonaisuus. Graafisena ja eheänä se istuu suomalaiseen maisemaan ja VR:n brändiin.
Jury ei lopulta ollut täysin vakuuttunut väriä vaihtavan teipin toimivuudesta tai revontuliaiheen potentiaalista tulevaisuuden ikoniseksi ilmeeksi.
Suomen Metsä – yleisön suosikki
”Halusin löytää ratkaisun, joka sopii hyvin sekä kaupunkiin että luontomaisemiin. Syntynyt ratkaisu on yksinkertainen; se on metsää kuvaava kuvio, joka peittää junan kokonaan. Tasapainottaakseni metsän yksityiskohtia junan mittakaavan kanssa, yhdistävänä elementtinä käytin VR-logoa,” kertoo Rogova.
Kilpailun yleistiedot
Kilpailu on päättynyt, joten tehtävänanto kokonaisuudessaan ei ole enää saatavilla.
Kilpailun järjestäjä
Kilpailun järjestää VR-yhtymä Oyj. Yhtiömme ydinliiketoimintaa ovat matkustajaliikenne Suomessa ja Ruotsissa sekä tavaraliikenne Suomessa. Palvelemme sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita.
Olemme yhteisellä matkalla maailman parhaaksi – tämä on visiomme ja toimintamme tarkoitus. Me VR:llä luomme edelläkävijänä kestävän liikkumisen tulevaisuutta, koko yhteiskunnan hyväksi.
Varmistamme, että ihmiset ja tavarat saavuttavat päämääränsä vastuullisesti, joka päivä. Tarjoamme turvallisimmat ja ympäristöystävällisimmät kuljetukset. Kattavat ja saavutettavat palvelumme ovat kaikkia varten. Kun mahdollistamme arjen sujuvat matkat ja toimimme teollisuuden tukijalkana, pidämme yhteiskunnan liikkeessä ja lisäämme hyvinvointia.
Kasvattamalla sähköisen raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota vähennämme asiakkaidemme ja koko yhteiskunnan päästöjä. Näin kuljetamme kohti hiilineutraalia huomista ja osallistumme ilmastonmuutoksen hillintään. Mitä paremmin me onnistumme, sitä enemmän koko yhteiskunta hyötyy – kasvun kautta toimintamme kädenjälki suurenee. Siksi myös teemme joka päivä parhaamme ja suuntaamme kaikessa toiminnassamme huipulle.
Ammennamme hienosta 160-vuotisesta historiastamme ja hyödynnämme vankkaa kokemustamme, kun vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme valmiita uudistumaan ja kehittymään jatkuvasti, asiakkaitamme kuunnellen.
Etenemme kohti visiota strategialla, joka painottuu kolmeen tavoitteeseen:
- Tyytyväiset asiakkaat tuovat kasvua
- Tehokkuus mahdollistaa kannattavan tulevaisuuden
- Motivoituneet ihmiset luovat menestystä.
Kilpailun järjestäjän viralliset tiedot:
VR-Yhtymä Oyj
Y-tunnus: 1003521-5
Osoite: PL 488, 00096 VR
Käyntiosoite: Radiokatu 3, 00240 Helsinki
Kilpailuohjelma ja -säännöt on laadittu yhteistyössä Ornamon ry:n kanssa
Ornamo ry
Y-tunnus: 0202422-5
Annankatu 16 B 35-36, 00120 Helsinki
Ornamo on Suomen suurin monialainen muotoiluyhteisö, joka kasvattaa muotoilijan työn arvoa yhteiskunnassa ja tukee muotoilijoita työssään. Vuonna 1911 perustettuun Ornamoon kuuluu 3 000 jäsentä. www.ornamo.fi, Avataan uudessa välilehdessä.
Aikataulu ja kilpailun vaiheet
Kilpailu on yksivaiheinen muotoilun ammattilaisille ja opiskelijoille avoin suunnittelukilpailu, jonka kilpailuaika on 23.8.-20.11.2023. Kilpailu on julkistettu kilpailun kotisivuilla 23.8.2023 ja voittaja julkistetaan joulukuussa 2023.
Kaikki kilpailuun liittyvä tieto ja materiaalit löytyy tältä sivustolta.
Ehdotusten jättö
Kilpailutyö toimitetaan PDF-tiedostona sähköpostitse osoitteeseen junienulkoasu@vr.fi. Kerro sähköpostiviestissä nimesi, yhteystietosi (sähköposti, puhelinnumero ja postiosoite) sekä kilpailuehdotuksen nimi. Jos ehdotuksen jättää työryhmä, tulee kaikki tekijät mainita nimeltä, mutta yhden tekijän yhteystiedot riittävät. Kilpailuehdotuksen nimessä tulee olla vähintään 10 merkkiä.
Liitetiedostona toimitettavan kilpailutyön maksimikoko on 20 Mb. Mikäli PDF-tiedoston koko ylittää tämän, tulee sen toimittamiseen käyttää esimerkiksi WeTransfer, Avataan uudessa välilehdessä -palvelua, johon johtava linkki liitetään sähköpostin viestikenttään.
Kilpailuehdotusten tulee olla jätettynä viimeistään 20.11.2023 klo 23:59 mennessä. Myöhästyneitä kilpailuehdotuksia ei huomioida. Jos ehdotuksen tekijä käyttää esimerkiksi WeTransfer-palvelua, linkki tulee olla toimitettuna määräaikaan mennessä ja kilpailuehdotuksen oltava ladattavissa vähintään 7 vuorokautta.
Kilpailu toteutetaan anonyymisti, joka tarkoittaa sitä, että kilpailijoiden henkilöllisyys ei ole tuomariston tiedossa ennen kuin lopulliset voittajavalinnat on tehty. Siksi itse kilpailutyössä (PDF-tiedosto) tulee näkyä vain kilpailuehdotuksen nimi.
Kilpailutyö arvioidaan vain ja ainoastaan kuvatulla tavalla toimitettujen materiaalien perusteella.
Kilpailutyön sisältö
Kilpailutyö koostuu kolmesta sivusta, joiden tulostuslaadun tulee riittää A1-kokoon. Tätä varten kilpailusivustolla on ladattavissa tiedostot, joita tulee käyttää ehdotuksen tekemiseen. Ehdotukseen tulee sisällyttää kuvien lisäksi selittävä tekstiosuus.
Ehdotus esitetään niissä seuraavasti:
- Sivu 1. Molempien junatyyppien sivukuvat.
- Sivu 2. Molemmista junatyypeistä (yksikerroksinen SmX-lähijuna ja kaksikerroksisen Intercity-junan palveluvaunu) valokuvaan perustuvat visualisoinnit.
- Sivu 3. Selittävä teksti, pituus max. 3000 merkkiä.
Ehdotuksen tekoa varten kilpailijat saavat ladata itselleen viivapiirrostiedoston kummankin junan sivukuvasta sekä valokuvat kuvasovitetta varten.
Voit ladata tiedostot kohdasta Lataa kilpailumateriaalit tästä.
Löydät piirustuksen SmX- ja Intercity-junien päämitoista kohdasta VR:n palvelut ja kalusto.
Ehdotusten arvioinnissa käytetään seuraavia perusteita
1. Ilme
Visuaalinen laatu ja estetiikka
Ehdotuksen sommittelu, visuaalinen muotoilu ja värien käyttö on tyylikkään korkealaatuista ja siinä on potentiaalia ikonisuuteen. Brändin ajurit kuten ympäristöystävällisyys, ilahduttavuus, luotettavuus ja helppo lähestyttävyys on huomioitu suunnitelmassa, ja ilme kestää aikaa. Ilmeen luova soveltaminen.
Junat osana ympäristöä
Ehdotuksen suunnittelussa on huomioitu tarkastelunäkökulmat läheltä ja kaukaa.
Liikennevälineen mittakaavan ja ominaisuuksien ymmärrys: junan koon, muodon ja materiaalien sekä raideliikenteen luonteen huomioiva suunnittelu. Idean toimivuus liikkeessä sekä harmonia suhteessa rakennettuun ja luonnonympäristöön, eri vuodenaikoihin sekä eri sää- ja valaistusolosuhteisiin.
Skaalautuvuus
Kilpailuehdotuksesta käy ilmi, miten idea on visuaalisesti yhtenäinen ja skaalautuu kaksikerroksisiin Intercity-vaunuihin sekä erityyppisiin junakokoonpanoihin ja yhtenäisiin yksikerroksisiin lähijuniin ja Pendolinoihin. Lisäksi ilme toimii sekä vanhassa että täysin uudessa kalustossa.
Brändin tunnistettavuus ja erottuminen
Junan tunnistaa VR:n junaksi. Suunnittelussa on huomioitu junien ulkoilmeen pitkä elinkaari, ja se että uuden ja vanhan ilmeen mukaista kalustoa tulee kulkemaan rinnakkain ja samoissa junakokoonpanoissa raiteilla pitkään.
2. Palvelukokemus
Yhteensopivuus
Junailmeen rooli osana palvelun muita kosketuspisteitä, kuten VR:n lipunmyyntitoimistot, henkilökunnan työasut ja digitaaliset kanavat, joita ovat VR Matkalla, VR.fi -verkkosivut jne.
Opastavuus ja saavutettavuus
Asiakaskokemuksen huomioiminen: kilpailuehdotuksesta käy ilmi, miten junien ulkoilme parantaa asiakaskokemusta ja minkälaisilla elementeillä opastavuutta ja esteettömyyttä voidaan parantaa. Esimerkkinä kaukojunan palveluvaunun erottuminen muusta junasta.
Trendit, ennakointi ja tulevaisuus
Lisäksi arvostamme näkemystä tulevaisuuden junamatkailusta. Ehdotuksesta voi käydä ilmi erilaisten yhteiskunnallisten näkökulmien huomioiminen: ympäristöystävällisyys, kansainvälisyys, diversiteetti jne.
Palkintosumma on yhteensä 30.000 euroa.
Kilpailussa palkitaan yksi pääpalkinnon voittaja. Palkintolautakunta voi nimetä kunniamainintoja, sekä poikkeuksellisesti ja yksimielisellä päätöksellä päättää jakaa palkintosumman myös toisin.
Kilpailu on suunnattu muotoilualan ammattilaisille ja opiskelijoille. Kilpailuun voi osallistua myös yhdessä, työparina tai työryhmänä. Jos osallistujia on useampi, on hyvä sopia etukäteen, miten mahdollinen palkintosumma jaetaan työryhmän kesken.
Toimet kilpailun jälkeen
Voittajaehdotus on tarkoitus teipata kaukoliikenteessä käytettäväksi pilottivaunuksi, jonka avulla voimme kerätä matkustajien palautetta.
On mahdollista, että yhteistyötä jatketaan voittajan kanssa myös kilpailun jälkeen, mikäli näin sovitaan.
Ornamon normaaleista kilpailusäännöistä poiketen, kilpailussa palkitun kilpailuehdotuksen kaikki immateriaalioikeudet siirtyvät VR:lle. Immateriaalioikeuksien siirto VR:lle on tässä kilpailussa tarkoituksenmukaista ja perusteltua, sillä kilpailuehdotusta tullaan soveltamaan ja muuntelemaan erilaisiin juna- ja vaunutyyppeihin tulevina vuosina ja vuosikymmeninä. Lisäksi kilpailupalkinto on mitoitettu korvaamaan kohtuullisesti immateriaalioikeuksien siirto. Tarkemmat tiedot immateriaalioikeuksien siirrosta löytyvät sääntöjen kohdasta 8.
Kilpailuasiamies
Joona Huovinen, Sourcing manager
Palkintolautakunta
Kilpailun voittajan päättää kilpailulautakunta, johon kuuluu sekä VR:n edustajia että Ornamon nimeämiä muotoilualan edustajia.
VR:n edustus
Elisa Markula, toimitusjohtaja
Minna Lampinen, Head of brand and marketing
Mari Siikonen, Design Lead, palvelumuotoilija
Niko Hakala, Konduktööri
Ornamon nimeämät jäsenet:
Petteri Kolinen, Johtava konsultti, strateginen muotoilu
Timo Berry, Luova johtaja ja toimitusjohtaja