Osta lippu

Idea­kil­pai­lu

Miltä VR:n junat näyttävät tulevaisuudessa?

Ideakilpailu saavutti suuren suosion 

Järjestimme yhdessä Ornamo ry:n kanssa elo-marraskuussa 2023 kilpailun, jossa etsimme ideoita tulevaisuuden junien visuaaliseksi ilmeeksi. Kilpailun avulla haettiin suuntaa, jolla junien visuaalisuus saataisiin vastaamaan uudistunutta brändiämme paremmin.

Ideakilpailu on herätti erittäin suurta kiinnostusta ja saimme ilahduttavan paljon kilpailuehdotuksia sekä ääniä yleisöäänestyksessä. Haluamme kiittää lämpimästi kaikkia kilpailuun osallistuneita suunnittelijoita!

Palkintolautakunta valitsi 186 ehdotuksen joukosta loppusuoralle 10 finalistityötä. Palkintolautakunta painotti arvioinnissa ennen kaikkea idean käyttökelpoisuutta ja jatkokehitysmahdollisuuksia, sillä kilpailun arvosteluperusteet olivat vaativat, ja niihin vastaaminen täydellisesti osoittautui hyvin haastavaksi.

Kilpailun voittajaksi valikoitui lopulta Aimo Katajamäen ehdotus Green Steam, jonka arviointiin voit tutustua tarkemmin alla. Nähtävillä on myös sijalle 2 tullut työ Vuodenajat raiteilla sekä yleisön suosikiksi äänestetty Suomen Metsä.

Kilpailun lopputulos

Tutustu voittajatyön Green Steam arviointiin.

Green Steam on erottuva ja brändiä uudistava taideteoksen omainen kokonaisuus, joka kantaa pitkälle tulevaisuuteen.

Voittajatyöstä palkintolautakunta löysi erityisesti seuraavia ansioita: ikonisuus, tarinallisuus ja rohkeus. Lisäksi työ on helposti skaalattavissa kaikkiin junavaunuihin ja sen nähtiin sopivan rinnakkain nykyisen ulkoilmeen kanssa pitkän uusimisvaiheen aikana. Pehmeät muodot istuvat junien ympäristöön niin kaupungissa kuin luonnon keskelläkin. Yksinkertainen ja voimakas viiva erottuu haastavissakin valaistus- ja sääolosuhteissa.

Tulevaisuudessa mahdollisten kilpailijoiden tuleminen raideliikenteeseen asetti erityistä painoarvoa voittajatyön erottuvuudelle ja rohkeudelle. Siitä on mahdollista luoda VR:n pitkälle tulevaisuuteen kantava ikoninen ratkaisu, joka henkii edistyksellisyyttä ja itsevarmuutta. Ehdotuksen ajaton viivakuvio nojaa skandinaaviseen muotoiluperinteeseen, johon kuuluu vahvasti vapaa viiva ja orgaaniset muodot. Parhaimmillaan voittajatyö asemoi VR:n markkinajohtajaksi uudessa tulevaisuuden kilpailutilanteessa.

Vaikka siveltimellä vedetyt orgaaniset muodot ovat uusi lisä VR:n ilmeeseen, ehdotus on hienovaraisesti nykyisen ilmeen mukainen. Valkoisen ja vihreän suhde on tuttua VR:n nykyisestä brändi-ilmeestä. Visuaaliset elementit ovat eri junatyyppien lisäksi sovellettavissa kiinnostavaan brändiin ja brändiviestintään.

Puutteina palkintolautakunta nostaa opastavuuden sekä lähi- ja kaukojunien erottuvuuden toisistaan. Ideakilpailussa haettiin ehdotusta jatkokehittämisen pohjaksi, ja palkintolautakunta katsoo, että kyseiset puutteet olisivat helposti korjattavissa jatkokehityksen yhteydessä.

Palkittava idea höyryn lailla kiemurtelevasta orgaanisesta viivakuviosta on rohkea, tulevaisuuteen katsova ja monipuolisesti sovellettavissa oleva kokonaisuus, josta yksityiskohtia säätämällä saadaan uskottava ja pitkäikäinen ulkoilme VR:n junille.

Green Steamin on suunnitellut graafikko ja kuvataiteilija Aimo Katajamäki, joka kertoo työstään näin: ”Green Steam ammentaa inspiraatiota junailun historiasta ja höyryjunien ajasta. Vuosikymmenien aikana musta hiili on vaihtunut vihreään sähköön, ja nyt orgaaninen kevyesti leijaileva kuvio yhdistää VR:n pitkän historian tulevaisuuden junamatkailuun.”

Voittajatyön tekijä palkittiin 30 000 € palkintosummalla. Voittajatyö on tarkoitus teipata vuoden 2024 aikana yhteen junaan.

Kilpailun voittajatyö Green Steam

2. sija ja yleisön suosikki

Koko kilpailun 2. sijalle kiri TBWA\Helsingin ehdotus Vuodenajat Raiteilla. Työryhmään osallistuivat Mikael Kivelä, Umberto Onza, Laura Paikkari, Laura Ullmann ja Joona Stedt.

Myös yleisö pääsi valitsemaan 10 finalistin joukosta oman suosikkinsa. Yleisöäänestyksessä voiton vei Aalto-yliopiston opiskelija Polina Rogovan työ Suomen Metsä, joka keräsi äänistä noin neljäsosan.

Vuodenajat Raiteilla

Palkintolautakunnan mukaan Vuodenajat raiteilla on herkkä ja kaunis kokonaisuus. Graafisena ja eheänä se istuu suomalaiseen maisemaan ja VR:n brändiin.

Jury ei lopulta ollut täysin vakuuttunut väriä vaihtavan teipin toimivuudesta tai revontuliaiheen potentiaalista tulevaisuuden ikoniseksi ilmeeksi.

Suomen Metsä – yleisön suosikki

”Halusin löytää ratkaisun, joka sopii hyvin sekä kaupunkiin että luontomaisemiin. Syntynyt ratkaisu on yksinkertainen; se on metsää kuvaava kuvio, joka peittää junan kokonaan. Tasapainottaakseni metsän yksityiskohtia junan mittakaavan kanssa, yhdistävänä elementtinä käytin VR-logoa,” kertoo Rogova.

Kilpailun yleistiedot

Kilpailu on päättynyt, joten tehtävänanto kokonaisuudessaan ei ole enää saatavilla.