På spåret
Vad händer med min anslutning?
Ta det lungt, vi ser till att du kommer till destinationen. Vänligen fråga tågets konduktör om din anslutning. Konduktören utreder statusen för anslutningar under resan och informerar passagerarna via tågets högtalarutrop.
Frågor och svar om störningssituationer
Läs mer om vanliga frågor
Mitt tåg är försenat
I fjärrtrafiken konduktören meddelar via tågets högtalarsystem hur man går till väga med anslutningsförbindelserna. Konduktören hjälper dig och du kan be honom eller henne om mer information.
Om du resar i närtåget och det finns inte konduktören på tåget, du kan ringa till vår kundsupport (0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa, mån-fre kl. 5–22 och lö-sö 7-22)).
Du kan ta nästa tåg till din destination. Din ursprungliga biljett gäller. Om du vill kan du kontakta vår kundtjänst per telefon för att få en avgiftsfri biljett med egen sittplats till nästa tåg.
Om det inte finns en annan tågförbindelse kan anslutningen från fall till fall även ordnas med buss eller taxi. Konduktören ger då mer information.
Du kan ansöka om ersättning om ditt fjärrtåg var minst 60 minuter försenat från den ankomsttid som står på biljetten.
Om tåget är minst en timme försenat ersätter vi 25 % av biljettens pris, och om tåget är minst två timmar försenat ersätter vi 50 % av biljettens pris. Ersättningsbeloppen grundar sig på EU:s förordning om järnvägarnas ansvar.
Du kan fylla i formuläret för förseningsersättning här: https://www.vr.fi/sv/ersattning-for-tagforseningen, Öppnas i en ny flik. Om andra kostnader orsakades för dig kan du fylla i det här formuläret: https://www.vr.fi/sv/ansok-om-ersattning, Öppnas i en ny flik
Du kan se aktuell information om din resa i vår app VR Matkalla.
Vi gör varje dag vårt bästa för att tågtrafiken ska vara punktlig så att passagerarna kommer fram inom utsatt tid.
Bland annat andra tåg, baninfrastrukturen (Trafikledsverket) samt materielen och vädret kan påverka tågets punktlighet. Tågförseningar analyseras hela tiden, och vi strävar efter att åtgärda återkommande problem.
Mitt tåg är plötsligt inställt
Om du har en biljett till fjärrtrafiken kan du resa med nästa tåg till din destination och din ursprungliga biljett är giltig. Om du vill kan du kontakta vår kundtjänst per telefon för att få en gratis tågbiljett med en egen sittplats till nästa fjärrtåg
Om din biljett gäller på närtåg kan du resa med nästa närtåg till din destination och din ursprungliga biljett är giltig.
Du kan sitta på lediga platser. Konduktören kan vid behov hjälpa dig att hitta en plats.
Om din tågtur har ställts in kan du:
1. Kräva att priset för den oanvända biljetten och en eventuell returresa betalas tillbaka
2. Fortsätta resan så snart som möjligt med motsvarande villkor, efter att vi har valt en annan rutt för dig
3. Du kan ändra avgångsdatum och -tid för din biljett utan extra kostnad. På den nya resan tillämpas samma resevillkor som på den ursprungliga resan.
Du kan göra ändringen via vår kundservice per telefon (tfn 0100 3232, pris 0,06 €/min + mta/lna, köande är avgiftsbelagt) och via chatten. Om du vill kan du även göra ombokningen i självbetjäningen på Vr.fi eller i VR Matkalla-appen. Då måste du först betala en ombokningsavgift, men vi återbetalar den till dig efteråt. Du kan ansöka om återbetalning av realiserade ombokningskostnader genom att fylla i ersättningsblankett.
I punkt 2 har du rätt till förseningsersättning. Om du har ändrat din biljett enligt punkt 3 kan du inte få förseningsersättning för den ursprungliga tågturen. Du kan ansöka om förseningsersättning här: https://www.vr.fi/sv/ersattning-for-tagforseningen, Öppnas i en ny flik
Om andra kostnader orsakades för dig kan du fylla i det här formuläret: https://www.vr.fi/sv/ansok-om-ersattning, Öppnas i en ny flik
Du får åka med en buss som VR ordnat, i stället för att åka tåg. Bussen kanske inte stannar på samma ställen som tåget.
Observera att restiden är längre för en buss än för tåget.
Bussarna avgår i regel utanför tågstationen. Vänligen följ vår trafikmeddelanden för mer information.
De ersättande bussarna har tyvärr inte bilbarnstol, och bussarnas säkerhetsbälten lämpar sig inte nödvändigtvis för bilbarnstolar eller babyskydd.
Om du reser med ett barn under 3 år kan du också resa med nästa tåg med din ursprungliga biljett.
Alternativt kan vi ordna en taxiresa åt dig. Observera att det kan ta tid att få en taxi utrustad med en bilbarnstol. Kontakta konduktören om du vill ha en taxi eller vår kundservice: Tel. 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa), köande debiteras.
De ersättande bussarna har tyvärr inte tjänster för tillgängliga resor. Om tågresan oväntat ersätts med buss och du har bokat en rullstolsplats ordnar vi transport med tillgänglighetsanpassad taxi. Du kan ta kontakt på vårt servicenummer för tillgängliga resor, 0800 188 822, så hjälper vi dig.
Du kan ta med ditt bagage även på den ersättande transporten, men observera att bussarna har begränsat med plats för bagage.
Andra frågor om störningssituationer
Det går inte att boka plats på ett fullbokat tåg med en seriebiljett. Om du vill resa med ett fullbokat tåg kan du köpa en ny biljett utan plats av konduktören på tåget.
Du kan avboka en resa inom fjärrtrafiken som du bokat med en seriebiljett upp till 30 minuter före tågets tidtabellsenliga avgångstid. Du kan avboka i VR Matkalla-appen eller i vår nätbutik vr.fi.
Om det är mindre än 30 minuter till avgång kan du fylla i det här formuläret: https://www.vr.fi/sv/ansok-om-ersattning, Öppnas i en ny flik
Du kan sitta på lediga platser. Konduktören kan vid behov hjälpa dig att hitta en ny sittplats.
Gick nånting snett på resan?
Du kan få ersättning då tåget är försenat eller om det inträffar en olycka åt dig eller ditt resgods under tågresan. Bekanta dig närmare med vilka villkor och hur du kan ansöka om ersättning.
Aktuellt i tågtrafiken
Aktuellt
Tågtrafiken återvänder i sin helhet till Åbo järnvägsstation fr.o.m. 15.12
Banavbrottet mellan Åbo och Kuppis upphör i december 2024. Från och med söndagen den 15 december åker även fjärrtågen mellan Helsingfors och Åbo till den nya järnvägsstationen Logomo. Också tågturerna till Åbo hamn återgår till det normala.
Aktuellt
Från och med 29.7 säljer vi även bussförbindelser till rälsbussrutterna
Från och med den 29.7 börjar vi även sälja bussförbindelser till en del av rälsbussrutterna för att förbättra resekomforten.
Aktuellt
Trafikavbrott på kustbanan – information om avvikande arrangemang
Banarbeten under Trafikledsverkets projektet Esbo stadsbana orsakar ett trafikavbrott på fem veckor på kustbanan väster om Alberga från och med den 24 juni. Under avbrottet ersätter vi alla fjärrtåg mellan Helsingfors och Åbo med bussar. Tågtrafiken är delvis återställd den 29.7.