Tjänster för företag
Tjänster för företag
På den här sidan hittar du information om våra förnyade biljetter för företagskunder, om våra tjänster och vad det innebär att vara kund. Välkommen med på en gemensam resa!
Det lönar sig att vara företagskund!
- Biljetter kan köpas från webbplatsen vr.fi precis när det passar dig bäst. Förutom enkelbiljetter finns det två biljetter som är speciellt avsedda för företagskunder, Enkelbiljett Flex och Företagsbiljett.
- Du kan köpa biljetter genom att logga in högst upp på sidan med ditt företagsanvändarnamn.
- Biljetter och kvitton är alltid säkra i Mina biljetter och du hittar dem när du loggar in.
- Ombokning och avbokning av biljetter kan göras före tågets tidtabellsenliga avgångstid via självbetjäning: logga in med ditt företagsanvändarnamn och redigera dina biljetter i Mina biljetter.
- Som betalsätt duger betalkort (både debit och kredit) och, enligt överenskommelse, fakturering. En bokningsspecifik faktura är också möjlig.
- VR-konton kan skapas för personer som är över 13 år.
- Vi hjälper dig också gärna genom vår kundservice för företagskunder: vi betjänar dig vardagar kl. 7–20, tfn 0600 199 55 (2,03 €/besvarat samtal + lna).
Gör ditt företags resor klimatsmarta
Tåget är ett klimatsmart valVi hjälper ert företag att uppnå era miljömål. Cirka 95 procent av våra tågturer inom passagerartrafiken går på fossilfri el.
Vart vill du resa?
När du har loggat in med ditt företagsanvändarnamn kan du köpa företagsbiljetter via resesökningen.
Digitalt kvitto för biljetter
Nyhet! Som användare av appen ReceiptHero får du ett e-kvitto för tågbiljetterna direkt till ditt resefaktureringsprogram, t.ex. Eurocard, M2, eTasku eller Bezala. Om du inte redan använder ReceiptHero kan du ladda ner appen i appbutiken.
Läs mer på ReceiptHeros webbplats, Öppnas i en ny flikDet finns tre olika biljettalternativ för företagskunder
Enkelbiljett
- En plats i Eko-klass.
- Ombokningar och avbokningar är avgiftsbelagda.
- Du kan lägga till ett avgiftsbelagt avbokningsskydd för din resa.
- Du kan också köpa en plats i Ekstra-klass eller på restaurangvagnens övre våning mot en liten tilläggsavgift.
Enkelbiljett Flex
- En plats i Eko-klass.
- Ombokningsavgiften ingår i priset, så vi tar inte ut någon ändringsavgift om du ändrar tidpunkten för resan.
- Avbokningsskydd ingår i priset. Om du avbokar biljetten debiterar vi endast avbokningsavgiften.
- Endast för våra företagskunder.
Företagsbiljett
- Plats i Ekstra-klassen eller i restaurangvagnens övre våning.
- Ombokningsavgiften ingår i priset, så vi tar inte ut någon ändringsavgift om du ändrar tidpunkten för resan.
- Avbokningsskydd ingår i priset. Om du avbokar biljetten debiterar vi endast avbokningsavgiften.
- Endast för våra företagskunder.
Köp och ombokning av biljetter
- Förutom att köpa dina biljetter på vr.fi kan du också ringa oss så hjälper vi dig att välja och köpa rätt biljett. Vi betjänar dig vardagar kl. 7–20, tfn 0600 199 55, 2,03 €/besvarat samtal + lna.
- Ändrade planer? Dina biljetter sparas i Mina biljetter på webbplatsen vr.fi. Där hittar du också biljettkvitton. Du kan ändra biljetter i Mina biljetter en minut innan den tidtabellsenliga avgångstiden. Biljetter kan också avbokas i Mina biljetter när du är inloggad.
- Du kan dela biljetter enkelt direkt efter att du köpt dem via länken på biljetten.
- Alla passagerare har samma referensinformation på sina biljetter, men du kan redigera enskilda passagerares referensinformation upp till två timmar efter köpet i Mina biljetter.
- Betalsättet för biljetterna är kortbetalning (både debet och kredit), nätbank eller eventuell fakturering i enlighet med avtalet.
- Om du föredrar det kan du även sköta ombokningar och avbokningar via vår kundsupport. Se kundsupportens kontaktuppgifter., Öppnas i en ny flik
Kunduppgifter & fakturering
- Behöver du hjälp med avtal eller fakturering? Vi betjänar dig via e-post på vardagar: businesstravel@vr.fi.
- Ange ditt namn, e-postadress, telefonnummer, företagsnamn och eventuellt kundnummer i e-postmeddelandet så kan vi behandla ditt ärende snabbt.
Våra tjänster på tåget
Tågets kupéer och Ekstra-klassen erbjuder en lugn miljö för arbete eller möten. Restaurangvagnens övre våning är en bra miljö för att koppla av tillsammans med teamet.
Vill ni ha egen kupé?
- InterCity-tågen har kupéer för 2 eller 4 personer – de stängbara dörrarna, det behändiga bordsutrymmet och eluttagen gör att ni kan koncentrera er på arbetet eller mötet. Du kan boka kupén på denna webbplats i samband med biljettköpet.
- I Pendolino-tåg finns en kupé för 6 personer i ena ändan av Ekstra-klassen. Kupén är bekväm med bordsutrymme, eluttag och en rymlig sittordning. I kupéns pris ingår Ekstra-klassens självbetjäning av kaffe, te och vatten. Även denna kupé kan bokas i samband med biljettköpet.
- När du köper en biljett kan du också boka den intilliggande platsen och få trevligt med extra utrymme bredvid dig. En tom intilliggande plats är betydligt förmånligare än en vanlig biljett.
Tystnad eller småprat?
- Den förnyade Ekstra-klassen i InterCity- och Pendolino-tåg är tågets tysta område där man kan koppla av eller jobba i lugn och ro. Ekstra-klassen är ett rymligt utrymme i första klass där du får en lugn lyxig miljö för din resa.
- Om du vill tillbringa avslappnade stunder tillsammans med ditt arbetslag rekommenderar vi restaurangvagnens övre våning, där ert sällskap kan njuta av resan i de rymliga utrymmena och samtidigt njuta av restaurangvagnens produkter på era egna platser.
- Företagsbiljetten inkluderar en plats i Ekstra-klass eller på restaurangvagnens övre våning, efter eget val.
- Det finns också ett mötesrum för 12 personer på restaurangvagnens övre våning, vilket är perfekt för team och möten. Mötesrummets dörr kan låsas och det finns en skärm och annat som behövs för presentationer. Ni kan också förbeställa mat och dryck till rummet. Bokning av mötesrummet sker via vår gruppförsäljning.
Läs mer om extra komfort
Företagsbiljetten inkluderar alltid de bästa platserna på tåget. Du kan välja mellan den lugna Ekstra-klassen eller den mer sociala stämningen på restaurangvagnens övre våning.
Håll humöret uppe
Välkommen att njuta!Även på tåget går arbetet dubbelt så effektivt när du ger dig själv tid för en riktig lunch eller ett litet mellanmål. Restaurangvagnarna står till din tjänst, och du kan också beställa produkterna till din egen plats.
Grupptjänster för arbets- och mötesresor
Tåget lämpar sig utmärkt för olika möten, utbildningar och workshoppar. Oavsett om det är fråga om en teamdag eller företagets gemensamma resa, planerar vi alltid ett paket som passar just er, från utrymmen till servering.
Information om biljetter för våra företagskunder
Här kan du hitta detaljerad information om biljetterna för företagskunder.
Inloggning för företagskunder
Företagets administratör hanterar företagets användare. Administratören bjuder in nya användare via Hantering av uppgifter om företaget. För att acceptera inbjudan måste användaren skapa ett nytt konto eller använda ett befintligt VR-konto.
Kontrollera om e-postinbjudan till exempel har gått till skräppostmappen. Kontakta ditt företags administratör om du inte hittar inbjudan. Administratören kan bjuda in dig igen per e-post.
Du kan logga in på webbplatsen vr.fi längst upp till höger på sidan. I inloggningsvyn välj ”Logga in som företagskund" och ange företagskundens e-postadress och lösenord.
Om du får en inbjudan till samma e-postadress kan du acceptera den. Vi kombinerar dina uppgifter så att du inte behöver fylla i dem igen. När du använder VR:s tjänster måste du välja att använda antingen en privat eller en företagsprofil.
Om du föredrar att hålla kontona åtskilda, kan du ändra din e-postadress på konsumentsidan innan du accepterar inbjudan.
Information om Enkelbiljett Flex
Enkelbiljetten Flex är endast tillgänglig för våra företagskunder.
- Platsen är i Eko-klass.
- Du kan se priset genom resesökning.
- Ombokningsavgiften ingår i priset, vi tar alltså inte ut någon avgift om du ändrar tidpunkten för resan.
- Ändringar i biljetten måste göras före tågets tidtabellsenliga avgångstid. Om ett byte av tåg ingår i resan ska biljetten ombokas innan resan börjar. Observera att sträckan eller riktningen för resan som anges på biljetten inte kan ändras.
- Om du ombokar biljetten till en dyrare tågtur, debiteras prisskillnaden i samband med ombokningen. Vid ombokning till en förmånligare biljett ersätts inte skillnaden.
- Tilläggstjänster (t.ex. cykelplats) överförs i mån av tillgång och återbetalas inte separat.
- Avbokningsskydd ingår i priset. Om du avbokar biljetten debiterar vi endast avbokningsavgiften.
- Ombokning och avbokning av biljetter kan göras med självbetjäning före tågets tidtabellsenliga avgångstid: logga in med ditt företagsanvändarnamn och redigera biljetterna i Mina biljetter. Ombokningar och avbokningar kan också göras genom vår kundservice,vi betjänar vardagar kl. 7–20, tfn 0600 199 55 (2,03 €/besvarat samtal + lna).
- Du kan köpa din Enkelbiljett Flex på webbplatsen vr.fi eller från vår kundservice, vi betjänar vardagar kl. 7-20, tfn 0600 199 55 (2,03 €/besvarat samtal + lna).
Information om Företagsbiljetter
Företagsbiljetterna är endast tillgängliga för våra företagskunder.
- Med företagsbiljetten kan du välja en plats i Ekstra-klass eller på restaurangvagnens övre våning. Från-priset för biljetten inkluderar som standard en plats i Ekstra-klass med en till sittplats bredvid.
- Du kan se priset genom resesökning.
- Ombokningsavgiften ingår i priset, vi tar alltså inte ut någon avgift om du ändrar tidpunkten för resan.
- Ändringar i biljetten måste göras före tågets tidtabellsenliga avgångstid. Om byte av tåg ingår i resan ska biljetten ombokas innan resan börjar. Observera att sträckan eller riktningen för resan som anges på biljetten inte kan ändras.
- Om du ombokar biljetten till en dyrare tågtur, debiteras prisskillnaden i samband med ombokningen. Vid ombokning till en förmånligare biljett ersätts inte skillnaden.
- Tilläggstjänster (t.ex. cykelplats) överförs i mån av tillgång och återbetalas inte separat.
- Avbokningsskydd ingår i priset. Om du avbokar biljetten debiterar vi endast avbokningsavgiften.
- Ombokning och avbokning av biljetter kan göras med självbetjäning före tågets tidtabellsenliga avgångstid: logga in med ditt företagsanvändarnamn och redigera biljetterna i Mina biljetter. Ombokningar och avbokningar kan också göras genom vår kundservice,vi betjänar vardagar kl. 7–20, tfn 0600 199 55 (2,03 €/besvarat samtal + lna).
- Du kan köpa din Företagsbiljett från webbplatsen vr.fi eller från vår kundservice, vi betjänar vardagar kl. 7-20, tfn 0600 199 55 (2,03 €/besvarat samtal + lna).
Information om seriebiljetter
Barn (4–17 år), studerande och pensionärer får rabatt på seriebiljetter.
Rutten som valts för en seriebiljett till fjärrtrafiken eller VR:s närtrafik kan börja eller sluta även i HRT-området. Om du bara reser inom HRT-området, köp då HRT:s biljett.
Seriebiljett till fjärrtrafiken
- På webbplatsen vr.fi, i appen VR Matkalla, hos kundservicen eller i stationernas biljettförsäljning kan du köpa en seriebiljett med 10 eller 30 resor i Eko-klassen och mot en tilläggsavgift en seriebiljett i Ekstra-klassen. Med en seriebiljett i Ekstra-klassen kan du även boka en plats i restaurangvagnens övre våning.
- Obs. Ekstra-klassens seriebiljett gäller inte på nattåg.
- Du kan boka också en rullstolsplats eller mot en extra avgift en plats för ditt sällskapsdjur eller cykel.
- Mot en extra avgift kan du också boka en tom plats bredvid dig.
Seriebiljett till närtrafiken
- Du sparar 20 % av priset för en enkelbiljett när du använder en seriebiljett.
Seriebiljett till fjärrtrafik
- Du kan inte omboka eller avboka en egentlig seriebiljett.
- Du kan avboka en resa som du bokat med en seriebiljett till fjärrtrafiken 30 minuter före tågets tidtabellsenliga avgångstid. Seriebiljettresor i närtrafiken kan inte ombokas eller avbokas.
- Avboka en resa genom att logga in på den här webbplatsen eller i appen VR Matkalla, besöka VR:s serviceställe eller ringa VR:s kundsupport.
- Vi ersätter priset för tjänster med tilläggsavgift, såsom en plats i Ekstra-klass eller en tom plats bredvid dig, om du avbokar resan senast 30 min före tågens tidtabellsenliga avgång. För det flesta betalsätt sker detta inom 5 bankdagar. Om återbetalningen inte lyckas kan du kontakta vår kundservice så hjälper de dig.
- VR betalar inte ut ersättning för oanvända resor på seriebiljetten.
- Obs! Om du har köpt din biljett via en återförsäljare, vänligen kontakta denne direkt i fråga om ombokning och avbokning.
Seriebiljett till VR:s närtrafik
- Seriebiljett till närtrafiken eller en enskild resa i närtrafiken kan inte ombokas eller avbokas.
Fjärrtrafikens seriebiljetter:
- Eko klass: Genom att logga in på den här webbplatsen eller appen VR Matkalla kan du köpa seriebiljetter med 10 eller 50 resor till Eko-klassen.
- Ekstra-klass: Du kan köpa en 10 eller 30 resors seriebiljett i Ekstra-klassen genom att logga in på denna webbplats eller på appen VR Matkalla.
- Om du har ett VR användarnamn, kan du även köpa seriebiljetten via vår kundservice eller via VR:s serviceställen. Du kan boka dina seriebiljett-resor på sidan Mina biljetter eller i appen.
Seriebiljetter till VR:s närtrafik:
Du kan köpa ovh använda 10 eller 30 resors seriebiljetter genom att logga in på den här webbplatsen eller appen VR Matkalla. Du kan boka dina seriebiljett-resor på sidan Egna resor eller i appen.
Du kan också köpa 10-resors seriebiljetter till VR:s Närtrafik från R-Kiosker och stationernas biljettautomater. I de här fallen får du 10 st. utprintade biljetter.
Seriebiljett till fjärrtrafik
Kom ihåg att boka en resa på fjärrtrafikens seriebiljett före tågets tidtabellsenliga avgång.
- Resebokning för en seriebiljett går till på samma sätt som platsbokning.
- På den här webbplatsen och i appen VR Matkalla måste du logga in i våra tjänster för att kunna boka en resa.
-
Du kan boka en resa på seriebiljetten även via VR:s kundsupport genom att ringa 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa). Vi skickar tågbiljetten till din e-post.
- När du har bokat en resa på seriebiljetten får du en tågbiljett som ska visas i samband med biljettkontrollen.
- Om du inte har bokat din resa på seriebiljetten innan du stiger på tåget, måste du köpa en ny biljett av konduktören.
- Du kan inte boka en resa på seriebiljetten till ett fullbokat tåg.
- Du kan inte boka en en hel kupé med seriebiljetten.
- Du måste använda resor under biljettens giltighetstid.
- Kommersiell återförsäljning av enskilda resor som bokats med en seriebiljett är inte tillåten. Om en seriebiljett används i strid med villkoren, har VR rätt att annullera seriebiljetten.
Observera att du inte kan boka eller hämta enskilda resor på fjärrtrafikens seriebiljett på R-kiosker, hos Matkahuolto eller Matkahuoltos ombud eller resebyråer.
Seriebiljett till VR:s närtrafik
Kom ihåg att aktivera resan innan du stiger på tåget.
- En resa som bokats på en seriebiljett gäller i två timmar.
- En seriebiljett i pappersformat ska stämplas med den orangefärgade stämpelmaskinen i tågets vestibul när du stiger på tåget.
- Du måste använda resor under biljettens giltighetstid.
Information om enkelbiljett
Enkelbiljetten finns till försäljning för både konsument- och företagskunder.
Information om enkelbiljett