Fjärrtrafikens enkelbiljett
Enkelbiljett till fjärrtrafiken
Fjärrtrafikens enkelbiljett är en tågbiljett med varierande pris. I regel får du en förmånlig biljett genom att köpa en resa i god tid.
Rabatt på biljetter
Barn, studerande, pensionärer och samt värnpliktiga får rabatt på sina biljetter.
Läs mer om rabatterVart ska du resa?
Information om enkelbiljetten
Priserna för fjärrtrafikens enkelbiljetter varierar beroende på biljettens res- och inköpstid. I regel får du en förmånlig biljett genom att köpa en resa i god tid. Studerande, barn (4–17 år), pensionärer samt beväringar och civiltjänstgörare får rabatt på enkelbiljetter. Barn mellan 0 och 3 år reser gratis utan egen sittplats. Läs mer om rabatter
När du köper din biljett från VR Matkalla appen, kan du lägga till en kollektivtrafik biljett i vissa städer.
- Fjärrtrafikens enkelbiljetter gäller på den sträcka som anges på biljetten.
- Om du har gjort ditt biljettköp som inloggad kan du enkelt ändra tidpunkten för din resa på vr.fi eller i appen VR Matkalla. Du kan omboka enkelbiljetter samt nattågsresor med sovkupé eller bilplats.
- Om du inte var inloggad när du köpte din biljett, kan du nu lägga till den i appen med resans boknings- och referensnummer.
- Du kan ändra restiden för din biljett också på stationen eller genom att kontakta VR:s kundsupport per telefon 0100 3232 (0,06 €/min + Ina/msa, mån-fre kl. 5–22 och lö-sö 7-22). Vänligen också kontakta kunsupporten om du vill lägga till en cyckel eller sällskapsdjur till din bokning.
- Ändringar för din resa måste göras före tågets tidtabellsenliga avgångstid. Om det ingår ett tågbyte i resan ska biljetten ombokas innan resan börjar. Observera att den sträcka eller riktning som anges på biljetten inte kan ändras.
- Det kostar 5 euro per ombokning att omboka en biljett. Om du tex. har en tur-retur resa och ändrar avresetidpunkten för båda riktingarna av resan debiteras sammanlagt 10 eur.
- Om du ombokar biljetten till en dyrare tågtur, debiteras prisskillnaden i samband med ombokningen. Om biljetten är billigare, ersätts skillnaden inte i pengar eller priskreditering.
- Tilläggstjänster (t.ex. plats i Ekstra-klass eller cykelplats) erbjuds i mån av tillgång och återbetalas inte separat. När man reser med nattåg är en ändring av resan alltid kupéspecifik, och en enskild person som reser i en kupé kan inte ändra resan separat.
- Du kan avboka din biljett före tågets avgång och får tillbaka pengarna om du i samband med biljettköpet har köpt avbokningsskydd. Om du köper din biljett från VR Matkalla appen och lägger till en HRT-biljett, gäller avbokningsskyddet endast VR:s tågbiljett.
Obs! Om du har köpt din biljett via en återförsäljare, vänligen kontakta denne direkt i fråga om ombokning och avbokning.
Du kan köpa enkelbiljetter till fjärrtrafiken på följande inköpsställen:
- via vr.fi
- via appen VR Matkalla
- vid biljettförsäljningen på stationen (Helsingfors och Tammerfors)
- i biljettautomater. Vänligen notera att du kan köpa enkelbiljett för fjärrtrafiken i en biljettautomat tidigast 30 dagar före resan.
- genom att ringa vår kundservice: 0600 41 900 (3,55 € / besvarat samtal + lna/msa). Vi betjänar vardagar 5–22 och veckoslut samt vardagshelger 7–22.
- i R-kiosker. I R-Kiosken debiteras en tilläggsavgift på 1 eur/biljett.
Vänligen notera att du kan köpa enkelbiljett för fjärrtrafiken i R-kiosken tidigast 30 dagar före resan.
- via resebyråer och våra återförsäljare
- med kortbetalning av tågets konduktör. På tåget debiteras ett tillägg, som är 3 € på resor under 76 km och 7 € på längre resor.
Du får biljetten via e-post eller på papper. När du köper din biljett inloggad hittar du alla dina biljetter med ditt VR-användarnamn på alla dina enheter.
Res bekvämare
Gör din resa ännu bekvämare genom att boka plats i Ekstra-klass eller på restaurangvagnens övre våning på InterCity-tåg.
Ändringar och avbokningar av fjärrtrafikens enkelbiljetter
Ändra din biljett i appen eller på vr.fi
Om du har köpt din biljett i VR Matkalla-appen eller inloggad på vr.fi kan du enkelt ändra tidpunkten för din resa själv i appen och på vr.fi. Du kan också lägga till en biljett som köpts utan inloggning till ditt VR-konto i appen VR Matkalla. En biljett aktiverad som självbetjäning anses vara använd, och det är inte längre möjligt att ändra eller avboka den.
Ny tidpunkt för resan
Du kan bara ändra tidpunkten för din resa för säsongen som är till salu, dvs fram till 15.6.2025. Samma regel gäller resor med nattåg (andra bokningar än sådana som innefattar bil), och de säljs fram till 15.6.2025.
Kontakta kundsupporten för att ändra din biljett
Du kan också omboka din biljett via VR:s kundsupport 0100 3232(0,06 €/min + Ina/msa), eller i stationens servicecenter i Helsingfors eller Tammerfors.
Biljetternas prisskillnader
Om du ombokar biljetten till en dyrare tågtur, debiteras prisskillnaden i samband med ombokningen. Om biljetten är billigare, ersätts skillnaden inte i pengar eller priskreditering.
Rätt att byta till närtåg
Din resa kan beroende på din rutt innehålla ett byte till ett närtåg i huvudstadsregionen. Närtågsförbindelsen gäller i 80 minuter före eller efter fjärtågsresan.
Fortsätt din resa med kollektivtrafiken
Från appen VR MatkallaDu kan köpa biljetter till lokaltrafiken i flera olika städer i samband med din tågresa och ta dig dit från dörr till dörr på bästa möjliga sätt! Betala och använd alla biljetter enkelt i samma app – ganska snyggt, eller hur?
Avbokningsskydd
Trygghet för dina resplanerOm du har köpt avbokningsskydd för din biljett till fjärrtrafiken, får du tillbaka hela biljettpriset om du av någon anledning inte kan resa.
Egen kupé eller en tom plats bredvid
Vill du resa med mer utrymme? Nu kan du boka en kupé för 2, 4 eller 6 personer eller en tom plats bredvid dig.