Osta lippu
Takaisin

Poliittinen lakko pysäyttää ju­na­lii­ken­teen maanantaina 12.2.

Poliittinen lakko pysäyttää junaliikenteen maanantaina 12.2. Lakon toteutuessa kaikki kauko-, yö- ja lähijunavuorot perutaan. Ennen lakkoa sunnuntaina 11.2. liikennöidään normaalisti, myös sunnuntain puolella lähtevät yöjunat kulkevat normaalisti. Kaukoliikenteen kertalipun voi muuttaa halutessaan toiseen ajankohtaan ilman viiden euron muutosmaksua. Jos asiakas ei muuta lippunsa ajankohtaa, VR palauttaa rahat automaattisesti takaisin lakon ajalle ostetuista junalipuista.

Suunnitteilla oleva lakko alkaa maanantaina 12.2.2024 klo 00.01 ja jatkuu saman päivän iltaan klo 23.59 saakka. Tiistaina 13.2. liikennöidään normaalien aikataulujen mukaisesti. Yksittäiset muutokset ovat kuitenkin mahdollisia. Poikkeusten osalta löydät parhaimman tiedon vr.fi:n -sivuilta.

Lipun voi muuttaa toiseen ajankohtaan tai VR korvaa automaattisesti lakon ajalle ostetut liput

Asiakkaat voivat muuttaa kaukoliikenteen kertalipun toiseen ajankohtaan ilman viiden euron muutosmaksua saman tien tästä päivästä lähtien tiistaihin 13.2. klo 9 saakka. Huomioithan, että muutos pitää tehdä ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.  Muutoksen voi tehdä itse VR Matkalla -sovelluksessa, kirjautuneena vr.fi:ssä tai asiakaspalvelun kautta soittamalla 0100 3232. Suosittelemme asiakkaitamme käyttämään sovellusta tai vr.fi:tä lipun muuttamiseen. Lipun muutokset pitää tehdä ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Lipun muuttaminen maksaa normaalisti viisi euroa.

VR palauttaa lakon ajalle ostettujen kauko- ja lähiliikenteen kertalippujen hinnan automaattisesti asiakkailleen noin viikon kuluessa. VR hyvittää myös sarjalippujen paikanvaraukset asiakkaille sekä pidentää kauko- ja lähiliikenteen kausilippujen sekä sarjalippujen voimassaoloaikaa lakkopäivän verran. Nämä eivät vaadi lippujen käyttäjiltä toimenpiteitä. Yöjuniin ostettuihin lippuihin ei ole mahdollista tehdä automaattista hyvitystä. Yöjuniin ostetuista lipuista voi hakea korvausta osoitteessa www.vr.fi/hae-korvausta, Avataan uudessa välilehdessä.

Jos junaliput on ostettu paperisena ilman kirjautumista esimerkiksi lippuautomaatista tai R-kioskilta, hyvitystä ei ole mahdollista tehdä automaattisesti. Näissä tapauksissa lipuista voi hakea korvausta osoitteessa www.vr.fi/hae-korvausta, Avataan uudessa välilehdessä.

Päivitetty uutista 9.2. yöjunien korvausten ja tiistain 13.2. liikennöinnin osalta.

Lisää ajankohtaista

Ajankohtaista

Mitä tarkoittaa ”ei saatavilla” -tekstillä merkitty junavuoro?

Vr.fi: tai VR Matkalla -sovellus voi tarjota junavuoroja, jotka on merkitty ”ei saatavilla” -tekstillä. Näihin vuoroihin ei pysty ostamaan lippua. Osa kyseisistä junavuoroista saattaa tulla myöhemmin myyntiin, jos kysyntä kasvaa riittävästi.

Ajankohtaista

Uudistamme matkustusluokkamme – saat raiteilta entistä yksilöllisempää palvelua 

Lisäpalvelulliset matkustusluokkamme tunnistaa jatkossa Ekstra-nimestä. Tutun Eko-perusmatkustusluokan rinnalle tulevat uudet matkustusluokat Ekstra Rauhallinen, Ekstra Rento ja Ekstra Plus, joiden lisäpalveluilla matkastaan voi räätälöidä juuri itselleen sopivan. Samalla Ekstra-luokkien lippujen hinnoittelu muuttuu dynaamiseksi ja aiemmin varaamalla paikan voi saada entistä edullisemmin. 

Ajankohtaista

Yhtenäistämme lipunmyynnin palvelumaksuja 3.3. lähtien

3.3. lähtien otamme käyttöön aiempaa yhtenäisemmän palvelumaksun lipunmyynnissä. Muutokset koskevat lipunmyyntiautomaattejamme, R-kioskeilla myytäviä lähiliikenteen lippuja sekä puhelinpalveluamme. Palautamme palvelumaksut myös lipunmyyntipisteille. Lipunmyyntipisteiden palvelumaksut poistettiin väliaikaisesti vuonna 2023 toteutetun järjestelmäpäivityksen myötä. Vr.fi:stä ja VR Matkalla -sovelluksesta ostettuihin lippuihin ei lisätä palvelumaksua.