En politisk strejk stoppar tågtrafiken måndagen den 12 februari
En politisk strejk stoppar tågtrafiken på måndag 12.2. Alla fjärr-, natt- och närtåg är inställda under strejken. Före strejken söndagen den 11 februari körs tågtrafiken normalt, även nattågen som avgår på söndagen. Om du vill kan du omboka din enkelbiljett för fjärrtrafik till ett annat datum utan att betala en ändringsavgift på 5 €. Om du inte ombokar din biljett, återbetalar vi automatiskt pengarna för de tågbiljetter som köpts under strejken.
Den planerade strejken börjar måndagen den 12 februari 2024 kl. 00.01 och pågår till kl. 23.59 samma dag. Det kan också förekomma trafikförändringar tisdagen den 13 februari, vi kommer att informera mer på fredagen den 9.2. Tisdagen den 13 februari körs trafiken som normalt. Enskilda ändringar är möjliga. För bästa information om undantag, vänligen besök vr.fi -sidan.
Du kan ändra din biljett till en annan dag eller så ersätter VR automatiskt biljetter som köpts för strejkdagen.
Du kan ändra fjärrtrafikens enkelbiljetter till ett annat datum utan att betala den normala ändringsavgiften på 5 € från idag till tisdagen den 13 februari kl. 9.00. Observera att ändringen måste göras före tågets planerade avgångstiden.
Du kan göra ändringen själv med appen VR Matkalla, genom att logga in på vr.fi eller via kundtjänsten på numret 0100 3232. Vi rekommenderar att våra kunder använder appen eller vr.fi för att ändra sin biljett.
VR återbetalar biljettpriset för fjärrtrafikens och närtrafikens enkel- och retubiljetter automatiskt inom cirka en vecka till det samma betalsätt. VR kompenserar också platsbokningar för seriebiljetter till kunderna och förlänger giltighetstiden för period- och seriebiljetter för fjärr- och närtrafik till strejkdagen. Detta kräver inga åtgärder av biljettinnehavarna. Det är inte möjligt att göra en automatisk återbetalning för biljetter som köpts för nattåg. För biljetter köpta på nattåg ansöka om ersättning för biljetterna.
Om tågbiljetterna har köpts i pappersform utan inloggning, till exempel i en biljettautomat eller en R-kiosk, är det inte möjligt att få återbetalning automatiskt. I dessa fall kan du ansöka om ersättning för biljetterna.
Uppdaterad den 9 februari: information om kompensation för nattåg och trafik tisdag 13.2.