Osta lippu
Takaisin

Kir­jau­tu­mi­nen pal­ve­lui­him­me uudistuu

VR-tilisi kirjautumiseen tulee pian muutoksia, kun siirrymme vaiheittain 28.11. alkaen uuteen, entistä tietoturvallisempaan kirjautumiseen. Uudistuksen myötä kirjautumisikkunan ulkonäkö päivittyy ja jokaisen käyttäjän täytyy vaihtaa salasanansa ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.

Siirrymme uuteen, aiempaa tietoturvalllisempaan tapaan kirjautua VR:n palveluihin. Uudistuksen myötä kirjautumisikkunan ulkonäkö uudistuu. Lisäksi sinua pyydetään vaihtamaan salasanasi seuraavalla kerralla, kun kirjaudut sisään.

Jos olet kirjautuneena sovellukseen tai vr.fi:hin, istuntoasi ei katkaista automaattisesti (istunto kestää 30 päivää). Voit kuitenkin kirjautua ulos, jotta pääset kokeilemaan uutta kirjautumista ja vaihtamaan salasanasi kaikessa rauhassa.

Mikä muuttuu?

Kun kirjaudut seuraavan kerran sisään palveluumme joko vr.fi:ssä tai VR Matkalla -sovelluksessa, sinua pyydetään vaihtamaan salasanasi. Kun syötät nykyiset tunnuksesi kirjautumisikkunaan, sinulle lähetään sähköpostiisi linkki, jonka kautta saat salasanasi vaihdettua. Salasanan vaihdon lisäksi sinua voidaan myös pyytää täydentämään mahdollisia puuttuvia tietojasi (esim. jos nimi tai puhelinnumero puuttuu).

Salasananvaihtolinkin saatuasi sinulla on 1 tunti aikaa asettaa tilillesi uusi salasana. Jos et ehdi vaihtaa salasanaasi tässä ajassa, voit aina tilata uuden salasanan klikkaamalla kirjautumisikkunan Unohditko salasanasi? -linkkiä. 

Tutustu uuteen kirjautumiseen rauhassa

Jos olet juuri nyt kirjautuneena VR Matkalla -sovellukseen tai vr.fi:hin, sinua ei kirjata automaattisesti ulos. Suosittelemme kuitenkin, että kirjaudut ulos sinulle sopivalla hetkellä, jotta pääset kokeilemaan uutta kirjautumista ja vaihtamaan salasanasi kaikessa rauhassa – etkä vasta sitten, kun olet jo juoksujalkaa matkalla junaan.

Onko VR-tilisi liitetty sähköpostiin, jota et pääse lukemaan?

Jos VR-tiliisi on liitetty sellainen sähköpostiosoite, jota et pääse enää lukemaan, et pääse myöskään vaihtamaan salasanaasi. Asiakaspalvelumme voi tässä tapauksessa vaihtaa VR-tiliisi liitetyn sähköpostiosoitteen toiseen. Voit myös luoda uuden käyttäjätilin toiselle sähköpostiosoitteelle.

Muutoksia yrityskäyttäjille

Jatkossa kirjautumisesi yrityskäyttäjänä on suoraviivaisempaa, kun kaikki käyttäjät siirtyvät kirjautumaan VR:n palveluihin yhtä ja samaa kirjautumisnäkymää hyödyntäen. Erillinen yrityskäyttäjien kirjautumisnäkymä siis poistuu.

Yritysprofiilien rinnalle on luotu automaattisesti niin kutsuttu oma profiili. Oma profiili on tarkoitettu henkilökohtaisten vapaa-ajan matkojen ostoon. Jatkossa voit siis ostaa sekä työhön liittyvät että vapaa-ajan matkat yhden tunnuksen ja salasanan avulla – vaihdat vain profiilia tilisi sisällä tarpeen mukaan.

Onko sinulla kaksi tiliä samalla sähköpostiosoitteella?

Jos sinulla on ollut käytössäsi sekä yritystili että ns. kuluttajatili VR:n palveluihin samalla sähköpostiosoitteella, on nämä tilit nyt yhdistetty. Jatkossa kirjautuminen tapahtuu yritystilisi salasanalla. Löydät kuluttajatilisi kautta ostetut liput kirjautumalla palveluumme ja valitsemalla Oman profiilin.

Mikäli haluat, että sinulla on jatkossakin toinen erillinen VR-tili, voit luoda sellaisen eri sähköpostiosoitteelle.

Lisää ajankohtaista

Ajankohtaista

Mitä tarkoittaa ”ei saatavilla” -tekstillä merkitty junavuoro?

Vr.fi: tai VR Matkalla -sovellus voi tarjota junavuoroja, jotka on merkitty ”ei saatavilla” -tekstillä. Näihin vuoroihin ei pysty ostamaan lippua. Osa kyseisistä junavuoroista saattaa tulla myöhemmin myyntiin, jos kysyntä kasvaa riittävästi.

Ajankohtaista

Uudistamme matkustusluokkamme – saat raiteilta entistä yksilöllisempää palvelua 

Lisäpalvelulliset matkustusluokkamme tunnistaa jatkossa Ekstra-nimestä. Tutun Eko-perusmatkustusluokan rinnalle tulevat uudet matkustusluokat Ekstra Rauhallinen, Ekstra Rento ja Ekstra Plus, joiden lisäpalveluilla matkastaan voi räätälöidä juuri itselleen sopivan. Samalla Ekstra-luokkien lippujen hinnoittelu muuttuu dynaamiseksi ja aiemmin varaamalla paikan voi saada entistä edullisemmin. 

Ajankohtaista

Yhtenäistämme lipunmyynnin palvelumaksuja 3.3. lähtien

3.3. lähtien otamme käyttöön aiempaa yhtenäisemmän palvelumaksun lipunmyynnissä. Muutokset koskevat lipunmyyntiautomaattejamme, R-kioskeilla myytäviä lähiliikenteen lippuja sekä puhelinpalveluamme. Palautamme palvelumaksut myös lipunmyyntipisteille. Lipunmyyntipisteiden palvelumaksut poistettiin väliaikaisesti vuonna 2023 toteutetun järjestelmäpäivityksen myötä. Vr.fi:stä ja VR Matkalla -sovelluksesta ostettuihin lippuihin ei lisätä palvelumaksua.