Järnvägsstrejken är över – tågtrafiken startar åter 24.3.2023
En uppgörelse har nåtts i järnvägssektorns kollektivavtalsförhandlingar och tågtrafiken börjar åter på efternatten på fredag 24.3.2023. Den första turen inom närtrafiken avgår kl. 4:04 och den första turen inom fjärrtrafiken kl. 3:40. VR:s fjärr- och närtrafik återgår till det normala inom ungefär ett dygn. Parterna i förhandlingarna mellan RAU och Palta har avtalat om att lokförarna återgår till arbetet till de skift som börjar på fredag.
”Vi tackar förhandlingsparterna och förlikningsmannen. Det är fint att vi äntligen fick en uppgörelse och att våra kunder får åter resa och industrin transportera sitt gods med tåg”, kommenterar Laura Ansaharju.
Ändringar och inhiberingar, till exempel ersättande busstransporter och enstaka inhiberade avgångar, kan ännu ske under de kommande dagarna, när trafiken startar. I det inledande skedet kan också restaurangvagnar på fjärrtåg vara stängda, eller så kan det finnas brister i produktsortimentet. Läget återgår emellertid i huvudsak till det normala inom cirka ett dygn.
Inom godstrafiken kan det däremot förekomma avvikelser till följd av strejken i flera dagars tid.
I resesökningen kan du se de tåg som trafikeras. Undantag i tågtrafiken hittar du på sidan Tågtrafiken nu. Informationen uppdateras under dagen.
De första avgångarna inom fjärrtrafiken:
IC62 från Kajana till Helsingfors kl. 3:40
IC40 från Vasa till Helsingfors kl. 4:44 S2 från Joensuu till Helsingfors kl. 4:58 IC102 från Imatra till Helsingfors kl. 5:02
S35 från Helsingfors till Uleåborg kl. 5:03
De första avgångarna inom närtrafiken:
K-tåget från Helsingfors till Kervo kl. 4:04
P-tåget från Helsingfors kl. 4:18
I-tåget från Helsingfors kl. 4:36
R-tåget till Riihimäki kl. 4:20
L-tåget från Helsingfors till Kyrkslätt kl. 4:33
Vi kommer automatiskt att återbetala alla kunder för biljetter som köpts för strejktiden
Vi kommer automatiskt att återbetala alla kunder för biljetter som köpts för strejktiden inom ungefär en vecka med samma betalsätt som biljetten köpts med (t.ex. bankkort, kreditkort, nätbank). Vi behandlar återbetalningar en dag i taget.
Om vi inte lyckas återbetala pengarna automatiskt, kontaktar vi våra kunder via e-post. Om du har köpt din biljett i en R-kiosk, har vi tyvärr inte dina kontakt- eller betalningsuppgifter och kan inte återbetala dina pengar automatiskt. Då kan du ansöka om ersättning för din tågbiljett hos oss genom att fylla i formuläret på adressen https://www.vr.fi/sv/ansok-om-ersattning, Öppnas i en ny flik.