Köp en biljett
Tillbaka

Vi pilottestar kropps­ka­me­ror i VR:s närtrafik

I VR:s närtågstrafik är känslan av trygghet enligt kundundersökningar på en mycket god nivå och tågresandet upplevs som tryggt. Enligt till exempel den senaste kundnöjdhetsundersökningen som genomfördes i början av året fick trygghetskänslan på våra närtåg vitsordet 4,5 på en skala från 1 till 5. För att förebygga och utreda enskilda störningssituationer i VR:s egen närtågstrafik pilottestas konduktörernas kroppskameror under våren.

En kroppskamera är en kamera som är fäst på arbetskläderna och som konduktören kan slå på i en hotfull situation. Syftet med kroppskamerorna är att förebygga hot-, vålds- och olyckssituationer på tåg, förbättra passagerarnas och tågpersonalens säkerhet samt hjälpa till att utreda eventuella händelser i efterhand.

Kameraövervakning av tågtrafiken är inte i sig något nytt, eftersom det redan länge har funnits övervakningskameror på bland annat tåg och stationer. Syftet med kameraövervakning är att stärka säkerheten för tågresenärer och personal. Den bild och det ljud som kroppskamerorna spelar in innehåller, precis som inspelningar från andra övervakningsenheter, personuppgifter när de filmade personerna kan identifieras utifrån dem. Vid behandlingen av inspelningar iakttas särskild omsorg ur dataskyddslagstiftningens synvinkel.

Goda erfarenheter från Europa

Konduktörer och biljettkontrollanter använder kroppskameror i till exempel Sverige, Schweiz, Tyskland, Nederländerna och Belgien. En del av personalen som arbetar på VR:s tåg och stationer i Sverige bär kroppskameror som spelar in bild och ljud. Kameran är inte på hela tiden, utan den anställda slår själv på kameran om hen upptäcker att en säkerhetshotande situation håller på att uppstå eller redan har börjat. På samma sätt agerar man även i pilotprojektet som börjar den 10 februari och som genomförs i VR:s närtrafik på linjerna D, H, M, R, T, G och Z.

Tågresande är mycket säkert i Finland, men vi har märkt att hot mot kollektivtrafikens personal har blivit vanligare i andra delar av Europa. Vi vill förebygga denna utveckling i Finland, och ett av sätten är att pilottesta användningen av kroppskameror, berättar Jaakko Rantala, säkerhetschef för VR:s stadstrafik i Finland.

I Sverige har våra anställda upplevt att kameran ger en ökad känsla av trygghet och lugnar en del av de situationer som kunde ha eskalerat. Mer än hälften av de anställda som använt kameror i Sverige har upplevt en förbättrad trygghetskänsla, och nästan alla anställda som provat en kroppskamera ville fortsätta använda den. Med hjälp av kroppskameror kan vi också ta hand om både konduktörens och passagerarens rättsskydd i hotfulla situationer, fortsätter Rantala.

Dataskyddet beaktas

Anställda med kroppskamera har inte tillgång till den inspelade videobilden. De starkt krypterade videoinspelningarna är endast tillgängliga för särskilt definierade personer i VR:s säkerhetsorganisation, och de behandlar inspelningarna endast av motiverade skäl för att utreda allvarliga och hotfulla händelser.

På konduktörernas arbetskläder berättas om kroppskameran. De fem konduktörerna i närtrafiken som deltar i piloten bär utöver sina vanliga arbetskläder en väst med en informationstext om att konduktören kan spela in videobild och ljud i sitt arbete. Användningen av kroppskameror beskrivs även i VR:s dataskyddsbeskrivning, Öppnas i en ny flik.

VR har bedömt kameraövervakningen utifrån tillämplig dataskyddslagstiftning och lagar om integritetsskydd. Vid behandlingen av personuppgifter följer vi EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU 2016/679) och annan lagstiftning om behandling av personuppgifter. Endast särskilt definierade säkerhetsansvariga personer har tillgång till inspelningarna. Inspelningarna som är krypterade och kameraminnet som är starkt skyddat är inte åtkomliga för den anställde som bär kameran eller för utomstående.

Mer aktuellt

Aktuellt

Hur renoveringen av bangården för persontrafik i Tammerfors påverkar tågtrafiken

Renoveringen av bangården för persontrafik i Tammerfors orsakar förändringar i tågtrafiken under veckohelgerna våren 2025. Dagtågen ersätts med bussar mellan Tammerfors och Seinäjoki, mellan Tammerfors och Björneborg samt mellan Tammerfors och Parkano. Banarbetet orsakar också ändringar och inställda tåg i nattågstrafiken.

Aktuellt

Nattågsresor för vintern släpps på 2.4

Fjärrtrafikens nattågsresor för perioden 14.12.2025–28.3.2026 kommer till salu på onsdagen den 2.4 kl. 10.00. Den säsong som nu släpps inkluderar jul- och nyårshelgerna samt sportlovsveckorna.

Aktuellt

Övergång till sommartid natten till söndagen den 30 mars – påverkan på tågtrafiken

Sommartiden börjar på söndagen den 30 mars, då klockorna ställs fram en timme klockan tre på natten.