Swecon rautatien kulkijat
Suomen johtavana rautatiesuunnittelun toimijana vastuullinen työmatkustus on Swecolla keskiössä.
Swecolla matkustetaan jatkuvasti työn puolesta eri puolilla Suomea, sillä yrityksellä on 27 toimipistettä. Junamatkailu on suosituin julkisen liikkumisen tapa, ja monet Swecon toimipisteet sijaitsevatkin lähellä rautatieasemaa. Sweco päätti vuonna 2024, että kotimaan työmatkat tehdään jatkossa ensisijaisesti junalla lentämisen sijaan. Pääasiallinen syy tähän on oman hiilijalanjäljen pienentäminen ja Swecon CO2-päästöjen vähentäminen. Liikematkustus on koko konsernissa yksi isoimmista päästöjen syistä.
– Juna on vastuullinen valinta ja tukee tavoitteitamme hiilineutraaliuden suhteen. Valinnoissa, joita teemme liikematkustuksen suhteen mietitään matkan tarpeellisuutta sekä sitä, mikä on vastuullisin tapa tehdä tarvittava matka. Kotimaan matkoissa juna on matkustusohjeistuksemme mukainen valinta, Swecon henkilöstöjohtaja Sari Metsänen kertoo.
Junamatkailusta swecolaisilla on mieluinen kokemus, sillä junassa voi työskennellä, sekä rauhoittua eri tavalla kuin auton ratissa. Työmatkoja tehdäänkin joka puolella rataverkkoa, ja swecolaisilla on käytössään työmatkaetu Epassin kautta. Junalla matkustaessa voi myös rauhassa valmistautua palavereihin ja tulevaan päivään.
– Moni meistä suunnittelee ratoja työkseen ja suhtautuu rautateihin intohimoisesti niin työ- kuin vapaa-ajalla. Työnteko on meillä osa junamatkustusta, mutta jotkut luonnollisesti käyttävät junassa vietetyn ajan mieluummin havainnointiin. Minulta taannoin kysyttiinkin: ”Miksi pilata hyvä junamatka työn tekemisellä?” naurahtaa Jori Lehtikangas, radat ja raitiotiet -yksikön liiketoimintajohtaja.
– Pyrin tekemään työmatkat junalla, aina kun kohteeni on raideyhteyksien päässä. Kestävän liikkumisen suunnittelijana täytyy välillä napata myös pyörä mukaan ja onkin kätevää, kun sen saa mukaan junaan. Junassa teen töitä tai rauhoitun. On vapauttavaa, kun ei tarvitse esimerkiksi intensiivisen työpajan jälkeen heti hypätä keskittymään toiseen asiaan, kuten autolla ajamiseen, Petteri Nisula, kestävän liikkumisen asiantuntija & projektipäällikkö, lisää.
Rautatiehistoriasta yritysasiakkuuteen
Swecolla on VR:n yritysasiakkuus, jonka kautta työntekijöiden on helppo varata junalippuja joustavin ehdoin. Keväällä 2023 VR toteutti ”Oman rautatien kulkijat” -nimisen kampanjan, joka kannusti yrityksiä korvaamaan lentäen ja autoillen tehtyjä työmatkoja junalla nimeämällä junareittejä yritysten mukaan, jotka näin toimivat. Sweco hyppäsi kampanjaan mukaan ensimmäisten joukossa.
– Yritystunnukset ovat toimineet hyvin ja lippuja on helppo varata. Lisäksi ilmoitinkin meidät oman rautatien kulkijoihin! Kampanja oli mielenkiintoinen ja halusimme olla tässä mukana, koska meillä on historiaa ja pitkän linjan asiantuntijoita, jotka ovat tehneet töitä vuosikymmeniä rautateiden eteen. Oli hienoa saada oma nimikkorataosa, ja liittyä samalla edelläkävijöiden joukkoon, Lehtikangas iloitsee.
Osalla swecolaisista on pitkä raidehistoria, ja junamatkailu on tästäkin syystä sulautunut luonnolliseksi osaksi yrityksen tapoja.
– Meillä on töissä satoja ihmisiä, jotka tekevät viikoittain töitä rautatieverkkojen parissa. Moni meistä kokee olevansa töissä rautateillä, ja henkilöstön rautatiesydän on vahva, mikä näkyy myös matkustustavan valinnassa, Lehtikangas kertoo.
Hänen yksikössään työskennellään kokonaisvaltaisesti ratajärjestelmän parissa, keskittyen pääosin junaratoihin. Suunnittelutyön lisäksi yksikkö esimerkiksi tuottaa Väylävirastolle asiantuntijapalveluita, jotka mahdollistavat projektien oikea-aikaisen toteutuksen sekä priorisoinnin.
– Projektimme ovat rautateillä ja siksi on luontevaa matkata junalla lähinnä olevalle asemalle ja jatkaa siitä matkaa. Arvoihimme kuuluu matkustaa junalla siellä, missä se järkeväksi nähdään, Lehtikangas sanoo.
Nisulan projekteissa yhtenä painopisteenä ovat matkaketjut esimerkiksi juniin pyöräillen ja kävellen. Kestävän liikkumisen suunnittelussa, Avataan uudessa välilehdessä kartoitetaan tyypilliset työpaikkakohteet ja mietitään, miten muodostetaan yhteydet alku- ja kohdepäässä yhteistyössä kuntien sekä kaupunkien kanssa. Suunnitelmia tehdessä huomioidaan asemaympäristö, reitit ja opastukset asemalle sekä pyöräpysäköinnin taso.
– Kestävän liikkumisen asiantuntijana on jopa hieman noloa, jos joutuu käyttämään henkilöautoa, Nisula naurahtaa.
– Pyrin aina suosimaan joukkoliikennettä ja junia matkustaessani. Kaikki voittavat, niin kaupungit kuin ympäristö ylipäänsä, jos saamme enemmän ihmisiä käyttämään liityntäliikenteenä pyörää henkilöautoilun sijaan, Nisula jatkaa.
Työmatkustuksesta vihreään siirtymään
Vaikka hybridimalli on tullut monessa yrityksessä tutuksi, eivät swecolaiset näe työmatkustuksen olevan korvattavissa.
– Jos mietimme viimeisiä vuosia, niin tietysti etäkokoukset ovat osin korvanneet matkustamisen tarvetta. Kaikkia onnistumiseen vaadittavia kohtaamisia ei kuitenkaan voi korvata virtuaalisesti, vaikka arvioimmekin liikkumisen tarvetta nyt eri tavoin, Metsänen pohtii.
Henkilöstön on myös tärkeää tavata toisiaan erilaisissa yhteyksissä. Alkuvuodesta 2023 VR kuljetti swecolaisia henkilöstöjuhliin Espoon Vermoon eri puolilta Suomea. Arviolta noin tuhat henkilöä saapui paikalle suosituksen mukaisesti junalla.
Lopuksi puhumme rautateiden vihreän siirtymän edistämisestä.
– Junanhan ei tarvitse olla vastaus kaikkeen ja siksi matkaketjuilla sidotaan kestävät matkustustavat yhteen. Välillä minulta kysytään, mitä voisimme vielä tehdä vastuullisuuden ja vihreän siirtymän eteen. Rautatiesektorilla, Avataan uudessa välilehdessä olemmekin jo vihreällä alueella, mutta onneksi voimme uusien rautatieyhteyksien lisäksi suunnitella myös, miten hyödyntää olemassa oleva infrastruktuuri optimaalisella tavalla, Lehtikangas pohtii.
– Vastuullinen matkailu on osa myös meidän tekemistämme, kun teemme erilaisia vastuullisen matkailun suunnitelmia. Yhteydet junalla ovatkin tärkeä osa sitä, ja on ollut hienoa nähdä, miten VR on panostanut esimerkiksi pyöräpaikkojen lisäämiseen tietyillä reiteillä. Nämä ratkaisut edistävät matkaketjuja ja entistä tehokkaampaa vihreää siirtymää, Nisula kiteyttää.
Lisää luettavaa
Hiihtäjien talvihipat – 5 vinkkiä hyvistä hiihtokohteista
Mistä löytää Etelä-, Itä- ja Keski-Suomen parhaat baanat? Kokosimme tähän juttuun hiihtokohteita Salpausselästä Savoon. Mikä parasta, voit jättää välistä parkkipaikan viidakon lait, sillä pääset näihin kohteisiin junalla!
Talven aktiiviloma Lapissa
Kiehtooko hiljaisuus, raikas ilma ja luonnossa vaeltaminen talvisessa Lapissa? Lapin lumon voi kokea myös pieninä pyrähdyksinä ja päiväpatikoinnit ja -hiihdot onnistuvat varmasti ilman aiempaa kokemusta.
Retkeilijän unelmareitti
Suomi on retkeilijän loputon aarreaitta, jonka mahdollisuudet yllättävät kokeneemmankin seikkailijan. Kokosimme yhdessä Metsähallituksen kanssa upeimmat luontokohteet, joihin pääsee kätevästi raiteita pitkin. Pakkaa siis rinkkasi ja hyppää junan kyytiin!